metro.cz

Od ledna bude fungovat pět parkovacích systémů. Společné zóny až za rok

  23:09aktualizováno  23:14
Jak se bude v Praze po Novém roce parkovat, vysvětluje náměstek primátora Jiří Nouza. "Smyslem parkovacích zón není podporovat dopravu v centru města," říká rozhodně.

Další 3 fotografie v galerii
Parkování (ilustrační foto) | foto: praha.eu

V metropoli bude od ledna fungovat pět systémů. Nebude v to zmatek?
To nemohu vyloučit. Rada v dubnu pozastavila projekt rozšíření městských parkovacích zón. Po změnách v radě a po dohodě s městskými částmi jsme s některými jejich projekty souhlasili. Nemůžeme jim v regulování parkování na jejich území efektivně bránit.

Měl ten souhlas nějakou podmínku?
V okamžiku, kdy magistrát spustí městský projekt, městské části se stanou jeho součástí. Až bude koncepce hotová, se všemi to projednáme.

Parkování v Praze

Víte, jak to bude u vás?

  • Zóny placeného stání platí v Praze 1, 2, 3 a 7.
  • Rezidenční zóny zavede od počátku roku Praha 5, 6 a 8.
  • Radnice vymezí úseky, kde bude parkování vyhrazené pouze držitelům karet.
  • Podobný systém funguje i v části Prahy 9. 

Jak bude magistrátní systém fungovat?
Každý bude mít možnost zaparkovat v blízkosti svého bydliště, řešíme, jestli to bude v okruhu pět set, nebo tisíc metrů. Chceme ochránit rezidenty v místě bydliště.

Pomůže mi městská parkovací karta zaparkovat i na druhé straně města?Smyslem parkovacích zón není podporovat dopravu v centru města. V okamžiku, kdy někdo použije auto a ne MHD, nechť ho použije, ale ať zaplatí za parkování.

Kdy odhadujete začátek projektu?
Do poloviny prosince předložíme koncepci parkování, pilotní projekt spustíme ve druhé čtvrtině roku 2014, možná o prázdninách. A pokud máme být ambiciózní, tak spuštění celého projektu plánujeme na 1. ledna 2015.

Kde budete systém příští rok zkoušet?
Vybereme dvě až tři lokality, abychom prověřili funkce či spíše funkcionality celého systému.

Náměstek primárota Jiří Nouza.

Bude zahrnovat i stávající zóny v centru?
V rámci systému určitě budou. Jak přesně bude vyřešeno parkování v centru, zatím nemáme jasno.

Kam až bude sahat městský systém?
Prvotní hranicí je městský okruh, to je jasné vymezení. O této hranici jednáme i s městskými částmi.

Bude v projektu ještě něco nového?
Chceme k tomu přidat carsharing, tedy sdílení aut. Je to alternativa, která může ulevit centru. Chtěl bych, aby Praha sdílení podpořila, ale ne aby systém provozovala. Plánujeme vytvořit také místa, která budou sloužit k parkování pro tuhle službu.

Když vyženete auta z centra, plánujete nová parkoviště?
Nové parkoviště P+R by mělo vzniknout Na Knížecí, plánujeme zvýšení kapacity na Černém Mostě.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek