metro.cz

GALERIE: Před 40 lety vyjelo poprvé do tunelu pražské metro

  0:32
V květnu 2014 pražské metro oslaví neuvěřitelných 40 let provozu. Už o několik měsíců dříve, v prosinci 1973, ale odstartovaly první zkušební jízdy nových vozů typu Ečs, které do Prahy dorazily v polovině října téhož roku.
22. prosince ve 22 hodin metro vůbec poprvé vyjelo do tunelu na zkušební jízdu

22. prosince ve 22 hodin metro vůbec poprvé vyjelo do tunelu na zkušební jízdu z Kačerova do stanice Pražského povstání. | foto: Archiv DPP

Kvapem se blíží Vánoce a v prosinci 1973 se pomalu stává vysněná pražská podzemní dráha realitou. Její první úsek je téměř dokončený a přichází řada na ostré zkoušky samotných sovětských vozů, které nakonec dostaly přednost před českým typem R1 navrženým v ČKD. První jízdy od 12. prosince nicméně ještě neprobíhají pod zemí, ale na kačerovské zkušební trati. Každý vůz totiž musí ještě před zahájením provozu v tunelech najet rovných 1000 kilometrů. První zkušenosti tu ale sbírají i strojvedoucí a další personál, který se bude podílet na provozu metra.

K nástupišti musí soupravu dotáhnout

Provizorní dispečink byl v prosinci 1973 zřízen ve stanici I. P. Pavlova.

Vlak při obratu na kolejové spojce u stanice Pražského povstání

Nakonec padne rozhodnutí vyjet s metrem na první ostrou jízdu pod povrchem v noci z 22. na 23. prosince. Krásnější dárek od Ježíška zřejmě ti, kteří se na budování pražské podzemky podíleli, ani dostat nemohli. K nástupišti ještě dotáhne dvouvozovou soupravu 1010 a 1020 lokotraktor. Jakmile ale průjezdnost tunelu prověří speciální pojízdná šablona s obrysovými čidly, může metro konečně vyjet.

Z Kačerova souprava nakonec vyrazí ve 22 hodin do stanice Pražského povstání. Na zkušební provoz jediné soupravy přitom dohlíží provizorní dispečink zřízený ve stanici I. P. Pavlova. Protože v tuto chvíli ještě nebyla v provozu návěstidla ani zabezpečovací systém, bylo rozhodnuto, že nejvyšší rychlost metra bude omezena na zanedbatelných 20 kilometrů v hodině. Ve stanicích se přitom souprava zastavila na dvě minuty.

Celou trasou projelo metro ještě do konce roku

29. prosince se metro poprvé vydalo na jízdu v délce celé trasy prvního úseku linky C. Tady stojí ve stanici Muzeum.

Na prvotní úspěšný test navázal dopravní podnik přesně za týden dalším velkým krokem, jehož hlavními aktéry byly opět vozy 1010 a 1020 jako v případě premiérové soupravy. Po opakovaném projetí takzvané šablony bylo potřeba vyslat metro na první jízdu v délce celé trasy prvního úseku linky C.

Do stanice Sokolovská (dnes Florenc) metro vyjelo 29. prosince, přičemž po této důležité zkušební jízdě byl 2. ledna 1974 zahájen zkušební provoz. A konečně pak 9. května dlouholeté přípravy vyvrcholily zahájením provozu pro veřejnost, které začaly vozit třívozové soupravy Ečs. O rok později už poprvé vyjely soupravy o čtyřech vozech.

Autor: Jiří Bigas Metro.cz
zpět na článek