metro.cz
Parkovací zóny (ilustrační foto) | foto: ČTK

Praha představila nové parkovací zóny. Řidiči zaparkují v květinkových oblastech

  16:55
Vedení hlavního města dnes představilo svou koncepci parkování v Praze. Část modrých zón změní na smíšené, kontrolu řidičů svěří částečně do správy jednotlivých radnic a zapojit chce také komerční parkoviště. Pro rezidenty nově vytvoří takzvané květinkové zóny.

Řidiči už nebudou muset zbytečně utrácet za parkovací karty jen proto, aby mohli nechat auto před svým domem. Nově si koupí parkovací kupón, který bude platit pouze pro malou oblast v okolí jejich bydliště. Ten bude výrazně levnější, než karta pro celou městskou část. Takzvané "květinky", jak se malým zónám přezdívá, začnou fungovat na přelomu srpna a září, kdy chce město spustit pilotní projekt nových parkovacích zón.

Z modrých zón budou smíšené

Vedení metropole představilo koncepci nového systému parkování městským částem. "Nyní čekáme, až se k naší koncepci vyjádří jednotlivé radnice," řekl náměstek primátora Jiří Nouza.

Nová koncepce například počítá s omezením modrých parkovacích zón na úkor smíšených. To má ulehčit situaci s parkováním podnikatelům, ale také návštěvám těch rodin, které na místě bydlí. Na kterých místech se modré zóny promění ve smíšené, zatím není jasné. Změny mají navrhnout právě radnice městských částí.

V silnicích budou čidla

Město chce také s příchodem nového systému parkování zlepšit informovanost řidičů. "Spoustu cest řidiči v současné době vykonají kvůli tomu, že hledají, kde zaparkovat. Tomu chceme předejít," dodal Nouza.

Řidiči by tak nově měli mít k dispozici aplikaci pro chytré telefony, díky které by zjistili, kde najdou volná místa k parkování. Informace o volných místech chce město sbírat pomocí speciálních čidel zabudovaných v silnicích. Magistrát chce oslovit také komerční parkoviště, aby se do projektu zapojila.

Pokuty budou udělovat radnice

Další novinkou, se kterou magistrát počítá, se týká oblasti postihování neukázněných řidičů. Do jejich kontroly a následného postihování chce zapojit městské části. "Odvolacím orgánem pak bude magistrát," vysvětlil Nouza.

Pilot

  • Pilotní program chce město spustit na přelomu srpna a září letošního roku v Praze 4, 5, 6 nebo 8. 
  • Do té doby chce ještě další detaily projednat s jednotlivými radnicemi a aktualizovat plány, které si samy z vlastní vůle v minulosti vytvořily Praha 5 a 8. 
  • Kolik bude zavedení nových zón stát, ukáže ekonomická studie Technické správy komunikací..
  • Nově by měly být pravděpodobně v oblasti uvnitř městského okruhu, přesně území ale ještě vymezeno není. 
  • Vlastní regulaci parkování chystají také radnice Prahy 5 a 8. 
  • V Praze 8 by měla platit od prvního čtvrtletí 2014, v Praze 5 zatím datum stanoveno není.
  • Magistrát doufá, že Praha 5 a Praha 8 projekt svých vlastních parkovacích zón odloží a počká na celopražský.

Komentáře

zpět na článek