Vandalové dávají dopravním prostředkům hromadné dopravy pořádně zabrat. jejich oblíbeným cílem zůstávají také prostory podzemky. "Někdejší architektonická chlouba Prahy doznala za pár let opravdu výrazné změny. Devastace obkladů, krádeže kovových prvků a mnoho cestujících, kteří vagony využívají spíše k noclehu," stěžuje si čtenář Radim Ploczech, který vyfotil posprejovaný vestibul stanice Náměstí Republiky.
Graffiti stojí dopravní podnik miliony korun ročně
Právě graffiti zůstává jedním z nejpalčivějších problémů vůbec. Jen za loňský rok sprejeři v metru počmárali téměř 27 tisíc metrů čtverečních plochy. To je zhruba stejně, jakoby posprejovali například celé obchodní centrum Krakov v Bohnicích. "Náklady dopravního podniku na odstranění graffiti za loňský rok se vyšplhaly téměř na 8 milionů korun," říká mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Hned po sprejerech dělají největší škody vandalové, kteří ryjí nápisy do skla souprav metra, ničí sedačky či rozřezávají gumy dveřních křídel. Potíže jsou také s nálepkami, které se pravidelně objevují jak na soupravách, tak na nástupištích a vestibulech.
Tramvaje jsou také počmárané
Kromě souprav metra se od graffiti musí ve velkém čistit také tramvaje. "Loni jsme jen za odstraňování graffiti z tramvají utratili 3,4 milionů korun," popisuje Řehková.
Přestože proti vandalismu v MHD bojuje dopravní podnik ve spolupráci s magistrátem města a policií, jedná se stále o boj s větrnými mlýny a vandalů neubývá.