metro.cz

Recenze: Sportovní drama Fair Play běží na dvou tratích

  10:29
V roce 1983 dorazil státně řízený doping i do československého vrcholového sportu. Tuzemský program reagoval na úspěchy východoněmeckých atletů, kteří na světových kláních sbírali jednu medaili za druhou. Film Fair Play režisérky Andrey Sedláčkové (Oběti a vrazi) teď toto téma objevuje také pro filmové plátno. Záměr vytvořit co nejplastičtější obraz doby se ale kvůli schematičnosti stal spíš přítěží.

Další 1 fotografie v galerii
K přednostem filmu Fair Play rozhodně patří civilní a přesvědčivý výkon herečky Judit Bárdos v roli sprinterky Anny. | foto: Falcon

Hlavní postavou je mladičká sprinterka Anna (přesvědčivá Judit Bárdos), která je společně s další běžkyní Martinou (Eva Josefíková) vybrána do tajného programu, kde se sportovcům podává anabolikum Stromba. Trenér (Roman Luknár) a sportovní lékař (Ondřej Malý) jim tvrdí, že jde o neškodné preparáty podporující růst svalů. Když ale Anna zjistí, že jde o anabolikum, odmítne ho brát. Vadí jí, že je to podvod.

Film hraje na jistotu

Tvůrcům se patrně zdálo málo nechat zápletku filmu čistě ve světě sportu, a tak ji "obohatili" o postavu Anniny matky (Aňa Geislerová) a velmi schematicky nahozenou disidentskou podzápletku s přepisováním samizdatů pro tajemného intelektuála (Roman Zach) a následným zájmem ze strany StB. Jistě, tvůrci si tak připravují efektní finále, kde se oba světy osudově protnou, ale nezbývá tak příliš prostoru pro detailnější rozpracování nejen sportovně-dopingové linie, ale i hlubšího přiblížení samotné Anny.

Fair Play

Hodnocení: 3/5

  • Premiéra: 6. března
  • Režie: Andrea Sedláčková
  • Scénář: Andrea Sedláčková
  • Kamera: Jan Baset Střítežský
  • Hudba: D. Solař, M. Žbirka
  • Hrají: J. Bárdos, E. Josefíková, A. Geislerová, R. Luknár
  • Česko, 2014, 100 minut

Vše tak zůstává jen v pouhých náznacích – ať už jde o Annina otce, účinky anabolik na její tělo nebo třeba motivace, proč jela na závody do NDR, když věděla, že je vybuzená anaboliky. Podobně načrtnutý je i její vztah s přítelem Tomášem (Ondřej Novák), který jako by ve filmu byl jen kvůli efektnímu vyústění.

Nicméně je třeba zdůraznit, že sportovní prostředí 80. let je přiblíženo věrohodně,
i když při masovějších scénách si tvůrci vypomáhají záběry polocelků, aby do očí nebily poloprázdné tribuny. Tlumené barvy spolehlivě evokují šeď doby, spoře osvícené interiéry zase všudypřítomnou sklíčenost. Fair Play tedy není špatný film, je třeba ocenit poměrně depresivní nehappyendový konec, kde se osud matky protne s dceřiným. Ale nelze se zbavit dojmu, že se v něm hrálo až příliš na jistotu.

Autor: Aleš Mečíř Metro.cz
zpět na článek