metro.cz

Velíny pro tunel Blanka budou stát 114 milionů. Bez nich auta pod zem nesmějí

  14:13
Praha po několika týdnech váhání zadala zakázku na vybudování a technologické vybavení dočasných řídicích středisek pro provoz tunelu Blanka. Zakázku za 114 milionů získala ČKD Praha DIZ. Rozhodla o tom dnes rada. Bez velínů by se provoz v problematickém tunelu, který město vyjde na 36 miliard korun, nemohl rozjet. Zatím není jasné, jak dlouho práce potrvají. Náměstek primátora Jiří Nouza věří, že hotovo bude do září. Někteří kritici ale termín zpochybňují. Opoziční ODS tvrdí, že se tunel otevře na konci roku.
Strojovna je největším prostorem Blanky. | foto: Metro.cz

Zprovoznění tunelu závisí nejenom na vybudování velínů. Klíčovou roli hraje především arbitráž mezi Prahou a stavební firmou Metrostav. Rozhodčí soud nedávno Metrostavu nařídil, aby stavbu dokončil do pěti měsíců. Praha má naopak stavební společnosti zaplatit přes čtyři miliardy korun. Metrostav stavbu zahájí ve středu. Kolik času si vyžádá technologické vybavení, ČKD Praha DIZ dosud neuvedla.

Stihne se to do září? Opozice pochybuje

ČKD Praha DIZ, která je dodavatelem technologické části tunelu Blanka, získala zakázku na stavbu velínů v jednacím řízení bez uveřejnění, v němž je osloven jen jeden dodavatel. To je sice podle vedení Prahy i firem legitimní způsob zadávání zakázek, někteří pražští radní ale za obdobný postup při výběru dodavatele čelí návrhu na obžalobu. A nynější vedení města se kvůli možnému střetu se zákonem užšího výběru obávalo. "Je třeba přijmout zodpovědnost," řekl už dříve Nouza, který problematiku Blanky řeší.

Podle některých kritiků především z řad opozice potrvá vybudování a zkoušky nutné k provozu velínů několik měsíců. Termín zprovoznění Blanky stanovený na konec léta proto považují za nereálný. Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem, měla původně stát zhruba o deset miliard méně a sloužit řidičům už v roce 2011.

Autor: ČTK
zpět na článek