metro.cz

Rozhovor: Nové metro bychom mohli stavět od roku 2016, říká šéf DPP Ďuriš

  6:00
Pražané jezdí metrem už 40 let. Jak bude metro vypadat v budoucnu a za kolik se s ním svezeme, prozradil Metru generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. | foto: DPP

Metro slaví 40 let, co pro vás znamená tohle výročí?
Čeká nás velká událost, je to slavnostní den, protože metráci jsou patrioti a všichni se na tu oslavu těšíme.

Pro cizince jsou symbolem Prahy Hradčany, pro Pražany metro. Čím si to vysvětlujete?
Těžko říct, čím je to dáno, metro je velký fenomén.

Jaké budou oslavy?
Máme připraveno několik akcí, už 5. května začínají výstavy, jsou připraveny koncerty v metru, den otevřených dveří v depu Kačerov, jízdy historických souprav metra a řada dalších akcí.

Vyjde i dlouho očekávaná encyklopedie MHD.
Ta určitě potěší všechny milovníky pražské MHD. První díl bude věnován historii a současnosti a druhý bude katalogem vozidel. Encyklopedie bude mít podobu kroužkových šanonů, které se budou průběžně doplňovat.

Stanice metra Libuš

Stanice metra Nemocnice Krč

Od minulosti k budoucnosti. Kdy se svezeme prodlouženým áčkem?
Bohužel to nevyjde ke čtyřiceti letům, spíš jednačtyřiceti letům, ale vypadá to dobře. Termín dodržujeme, v listopadu budou dokončeny všechny stavební části a technologické práce, pak nastává čas přejímek, zkušebních jízd a se zahájením provozu počítáme na jaře 2015.

Co bude dál?
Já doufám, že déčko, to je hodně rozpracované, hodně se mu věnujeme, jedeme podle harmonogramu a pokud půjde všechno hladce i po volbách, tak bychom mohli stavět od roku 2016.

Pořád platí termín dokončení do roku 2022?
Platí, ale pořád je vše na začátku, takže může dojít ke změnám. Vše se odvíjí od toho, kdy se začne stavět.

Stanice metra Náměstí Bratří Synků

Už je jasné, jestli to bude samostatná linka nebo jen odbočka z trasy C?
To je věcí diskusí a rozhodovat bude politická reprezentace.

Ale vy jim určitě dáte také nějaké doporučení.
Obě varianty mají pozitiva i negativa. Z hlediska dopravního je lepší varianta přestupní, z hlediska ekonomického odbočka. Ale dá se říct, že u nás převládá názor, že přestupní stanice je lepší varianta. Rozdíl v ceně obou variant činí přibližně 6 až 10 miliard.

Jaké bude metro za 40 let? Není škoda, že déčko nebude futuristickým metrem bez strojvedoucího, jak se původně plánovalo?
Dnešní doba není o technologiích, ale o financích. Takže je asi zatím zbytečné ptát se, co bude po déčku, jaké bude pražské metro za 40 let. Teď se snažíme napravit chyby a problémy z nedávné minulosti, a teprve potom bude čas na dlouhodobé plány. Řada velkých dopravních staveb je určitě řešitelná, třeba prodloužení trasy A na letiště. Důležitým tématem je také dráha na Kladno, ale tam musí padnout rozhodnutí vlády. Všechno je možné, ale je to velmi komplikované.

Mluvíte o řešení problémů, daří se vám je řešit?
Málokdy bývám spokojen, ale ta tři zásadní témata, se kterými jsem nastupoval a která vedou ke stabilizaci pozice Dopravního podniku – vyřešení problému kolem smlouvy na nákup tramvají, problém s dostavbou a financováním prodlouženého áčka a finanční stabilita DPP se výrazně posunula k lepšímu.

Stanice metra Olbrachtova

Stanice metra Nové Dvory

Buďte konkrétnější.
Podařilo se docílit dohody na odklad plateb, respektive jsme domluvili splátkový kalendář na tramvaje 15T, tramvaje budou dodávány podle harmonogramu, ale my za každou zaplatíme jen 50 procent a zbytek až za čtyři roky. Je to bezúročná půjčka 4,5 miliardy na čtyři roky. Probíhají ještě další jednání o snížení nákladů na provozní cyklus těchto tramvají a optimalizaci tramvajového vozového parku.

Jak řešíte financování dostavby metra?
Dodržujeme rozpočet, máme dokonce rezervy a stavba bude levnější, než se zdálo před půl rokem.

A financování dopravního podniku?
Máme stabilizovaný rozpočet na rok 2014, beze změn třeba ve mzdové oblasti. Rok 2015 řešíme.

Poslední otázka, to co nejvíc zajímá cestující, když se mluví o dopravním podniku, zdražíte jízdné?
Není to dopravní podnik, kdo rozhoduje o zdražení. My předkládáme podklady, rozhoduje o tom politická reprezentace města. Letos se zdražovat nebude a příští rok o tom bude rozhodovat nově zvolená reprezentace města.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek