metro.cz

Recenze: Hra o Havlovi? Na Zábradlí připravili výbornou podívanou

  11:48
Divadlo Na zábradlí se svérázně vyrovnává se svým legendárním kulisákem a dramaturgem Havlem. Po Antonínu Dvořákovi, Josefu Gočárovi a Johannu Gregorovi Mendelovi je tu další osobnost, kterou se hudební mág Miloš Orson Štědroň zabývá. A aby toho nebylo málo, na jevišti se potkávají hned dva Havlové, Václav (Miloslav König) jako hrdina potenciálního velkofilmu a Miloš (Petr Jeništa), jeho prvorepublikový strýček, filmový magnát, důvěrně obeznámený s trendy velkého světa.
Petr Jeništa jako Miloš Havel (vlevo) a Miloslav König jako Václav Havel | foto: KIVA

Velvet Havel

Hodnocení: 5/5

  • Režie: Jan Frič
  • Hudba a libreto: Miloš Orson Štědroň
  • Dramaturgie: Lucie Ferenzová
  • Scéna: David Černý a Jan Frič

Právě Havlův strýc se pasuje do pozice organizátora show, rozehrává swingová a jazzová čísla, sype kolem sebe flitry, zná totiž pravidla hry na efekt. Méně efektní, avšak o nic méně hudebně zajímavé jsou totalitní protestsongy elvisovského Vaška a střízlivé Olgy Havlové (Marie Spurná).

Koláž výstupů a hudebních čísel vychází především z Havlova soukromí, do něhož se v různých vzkazech a formou zkratky promítají všemožní čeští a zahraniční političtí představitelé a umělci: role Univerzál (Natália Drabiščáková), stejně jako bezejmenná postava Múzy (Anežka Kubátová), která Havla coby druhá žena jeho života doprovází na cestě k revoluci.

Pravda a láska, jen když se chlastá

Kabaret Velvet Havel laskavě a s humorem demytizuje ikonu české demokracie, snáší ho z piedestalu nedotknutelných a ironizuje jeho legendu. Jedním z refrénů společného songu je například verš: "Pravda a láska, jen když se chlastá". Nápaditá hudba přesně parodující dané žánry, skvělí herci a svižný text v sobě kloubí výbornou podívanou.

Autor:
zpět na článek