metro.cz

New York by si zasloužil méně aut a rozvoj lodní dopravy, myslí si host festivalu reSITE

  11:33
Dnes v Praze startuje reSITE, festival zaměřený na problematiku života ve městech. Do roku 2007 hrála v New Yorku prim auta. Teď se těší stejné pozornosti i chodci a cyklisté. Svůj podíl na tom má také Margaret Newmanová. Vystudovaná architektka patří mezi významné hosty, kteří na reSITE letos dorazí.
Newmanová vrátila chodce na Times Square. | foto: Profimedia.cz

Do konce loňského roku jste pracovala jako vedoucí štábu Odboru dopravy města New York. Můžete tu pozici trochu přiblížit?
Radila jsem vládní komisařce při vytváření strategie odboru, pomáhala jí s každodenní agendou a dohlížela na zaměstnance. Do mé kompetence patřil i dohled nad Útvarem městského designu aumění stejně jako řízení velkých projektů městského plánování, designu adopravy. Byla jsem ve spojení s kanceláří starosty a dalšími městskými institucemi. Realizovala jsem starostovu politiku.

Vytvářela jste Manuál designu ulic pro New York. O co se opírá?
Zavedl designové standardy pro stavbu a design uliční krajiny pro celý New York. Zahrnuje geometrické uspořádání ulic a chodníků, materiály, osvětlení či městský mobiliář. Vznikl v roce 2009 jako první ucelený dokument svého druhu v USA.  

Odkdy klade New York důraz na práva chodců?
Od roku 2007, změna nastala za starosty Bloomberga. Do té doby byly na úkor chodců a cyklistů upřednostňovány potřeby automobilistů. 

Margaret Newmanová

Margaret Newmanová
  • Je výkonnou ředitelkou newyorské Městské umělecké společnosti.
  • Společnost hájí inteligentní územní plánovaní v New Yorku.
  • Dříve pracovala jako vedoucí štábu Odboru dopravy města New York.
  • Zde zajišťovala vedení velkých projektů včetně plánů na zásadní přestavbu Times Square.

Jak je na tom podle vás New York s rovnováhou různých dopravních prostředků? Co byste měnila?
Jsem pro menší počet aut vulicích a pro více prostoru, který by byl vyhrazen výhradně autobusům a cyklistům. Také lodní doprava by si zasloužila větší zastoupení.

Jak úspěšný je projekt revitalizace opuštěných prostranství, která se na návrh neziskových organizací mění v živá místa?
Enormně úspěšný. Od jeho spuštění v roce 2007 do něj bylo přijato 59 prostranství. Po sedmi letech jeho fungování máme na stole více žádostí, než je
v našich silách zpracovat a financovat.

Jak moc je agenda Odboru dopravy ovlivněna přáními běžných Newyorčanů?
Většina návrhů je mixem návrhů profesionálů a běžných Newyorčanů. Zástupci občanských sdružení, volení zástupci, kancelář starosty ajednotlivci hodnotili všechny projekty, které odbor realizoval. Je téměř nemožné něco v New Yorku navrhnout či postavit bez toho, aby se ktomu veřejnost vyjádřila. 

Od tohoto roku jste výkonnou ředitelkou Městské umělecké společnosti. Co je náplní její činnosti?
Společnost byla založena už v roce 1893 a její náplní je přispět k tvorbě městského prostředí, v němž se dobře žije. Kvalitu zastavěného prostředí měří podle úrovně městského plánování, designu, ochrany památek a také zuměleckého hlediska.

Autor: Aleš Mečíř Metro.cz
zpět na článek