metro.cz

Revizoři původně pokuty nedávali. První padla před 100 lety a byla za jednu korunu

  14:00aktualizováno  30. června 11:03
Každému, kdy byl někdy v metru nebo tramvaji svědkem hádek a strkanic mezi revizory a černými pasažéry, to bude znít jako pohádka. Kdysi v Praze něco takového jako pokuty za jízdu na černo nebylo. Teprve před sto lety, 1. července 1914, začali cestující v pražské městské dopravě (tehdy jen tramvajové) platit pokutu, pokud se nemohli revizorům prokázat platnou jízdenkou. „Do té doby bylo jediným trestem pro neplatiče zaplacení jízdného,“ popisuje Pavel Fojtík z archivu dopravního podniku.
Revizoři v tramvaji okolo roku 1910

Revizoři v tramvaji okolo roku 1910 | foto: DPP

Pokud jde o pokutu, Elektrické podniky královského hlavního města Prahy se podle všeho inspirovaly Vídní, která je zavedla svým dopravním řádem asi v roce 1912. „Původní výše pokuty měla být stejně jako ve Vídni dvě koruny, ale nakonec se v novém dopravním řádu se objevila pokuta ve výši jedné koruny,“ podává Fojtík. Dložno dodat, že v té době stála jízdenka dvacetník.

Pokuta se psala na stejnou stvrzenku jako vandalismus

Měsíční jízdenka z roku 1909

Měsíční jízdenka z roku 1909

Slušní cestující dostanou dárek

  • Pokud pojedete v úterý městskou hromadnou dopravou a potkáte revizora, dostanete od něj místo pokuty malou pozornost. Ale samozřejmě jen v případě, že budete mít u sebe platnou jízdenku či nabitou Opencard.
  • „Kvůli černým pasažérům přichází Dopravní podnik ročně o milióny korun. Každý měsíc chytí průměrně přes 18 tisíc lidí bez jízdenky.  Práce revizora je ovšem psychicky i fyzicky náročná,“ říká radní pro dopravu Jiří Pařízek.

Zavedení pokut ale neznamená, že do té doby neexistovali revizoři. Ti prováděli kontrolu od počátku, tedy i na koněspřežné tramvaji. „Neměli na starosti jen nezbedné cestující, ale kontrolovali také provozní personál, především prodej a kontrolu jízdenek. A čas od času byli zvláštními úředníky kontrolováni i sami revizoři, zda svědomitě a důsledně vykonávají kontrolu,“ vysvětluje Fojtík.

Zpočátku měli revizoři stejnokroj, ale časem začali používat přesně definovaný civilní oděv, včetně charakteristického „tvrdého klobouku“. Při výkonu služby se museli vykazovat nezbytným služebním odznakem. Historickou kuriozitou je podle Fojtíka, že zpočátku se jako stvrzenka o zaplacení pokuty používaly starší stvrzenky na pokuty za poškození vozu, například za rozbití okna. Pokud cestující odmítal pokutu zaplatit a nechtěl se ani legitimovat, byl průvodčí oprávněn přivolat „c. k. stráž bezpečnosti“.

Revizoři v číslech

  • Dopravní podnik má v současné době celkem 150 revizorů.
  • Každý pracovní den je průběžně v terénu 100 revizorů.
  • Během víkendu jejich počet klesne na šedesát
  • Ročně revizoři zkontrolují přibližně 8 milionů cestujících
  • V loňském roce udělili celkem 252 766 pokut za necelých 140 milionů korun
  • Letos za pět měsíců udělili už 123 008 pokut za 57,5 milionu.
  • V loňském roce chytili revizoři průměrně 18 tisíc černých pasažérů měsíčně
  • Za prvních pět měsíců tohoto roku číslo stouplo na 24 500 pasažérů

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek