metro.cz

Opencard můžete klidně pohřbít. My máme lepší řešení, hlásí se firmy

  7:00
Budou Pražané jezdit na Plzeňskou kartu, nebo pípat v dopravních prostředcích bezkontaktními kreditkami? Magistrát rozehrává hru o budoucnost Opencard na více frontách.
Jaká karta nahradí problematickou Opencard? | foto: Profimedia.cz

Levněji, výhodněji a bez problémů. Ze sporu Prahy se společností EMS o budoucnosti Opencard vycítily příležitost některé firmy. Například společnost Visa a Česká spořitelna slibují úsporu v řádech desítek milionů korun, pokud by všichni cestující platili za jízdné bezkontaktními platebními kartami. „Námi navrhovaný otevřený systém automaticky vylučuje jakékoli další prostředníky, protože využívá přímého platebního kanálu mezi cestujícím se svou platební kartou a jeho bankou, která mu kartu vydala,“ sdělil Metro.cz David Brendl, manažer pro inovace Visa Europe. Podle něj nehrozí, že by revizoři při kontrole měli možnost slídit po tom, kolik mají cestující na účtě.

Pošta jako prodejce jízdného je ze hry venku

Jedním ze zájemců o provozování systému jízdného byla i Česká pošta, s obměnou jejího vedení (od dubna firmu řídí Martin Elkán) se celý projekt pozastavil. „Rozhodně to není aktuální téma a zatím lze jen těžko potvrdit, že v něm budeme nadále pokračovat,“ sdělil mluvčí pošty Ivo Mravinac. Praha ale jedná také například s Českými drahami ohledně využívaní její In karty. „Je to systém, který se v každodenní praxi osvědčil a denně prokazuje svou funkčnost,“ řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. O podrobnostech ale mluvit nechtěl.

Ani vedení města na dotaz, jaká z nabízených variant se nejvíce zamlouvá, neodpovědělo. Praha se snaží práva k systému od EMS koupit a provozovat jej samo. Zatím ale nebylo schopné se s firmou dohodnout.

Alternativy jsou

Čím by se dala zalátat díra po opencard?

  • České dráhy nabízejí svou In kartu, na kterou lze nahrát různé druhy jízdného, funguje též jako elektronická peněženka. Tuto kartu využívají stovky tisíc lidí.
  • Společnost Visa navrhuje platit za jízdné bezkontaktními kartami. Systém by prý šlo zavést během několika měsíců, využívat by jej mohli i turisté.
  • Praha hledá inspiraci také v Plzeňské kartě, která v západočeské městě funguje už 10 let. Ta umožňuje více aplikací než Opencard, je daleko levnější a hlavně ji má pod správou tamní dopravce.
Autor: Tomáš Belica Metro.cz
zpět na článek