metro.cz

Rozhovor: Ve Vídni se o turisty starají, v létě jezdí MHD častěji, říká šéfka PIS

  7:00
Méně skupin, více batůžkářů, cestovatelů, kteří procházejí Evropou a hledají netypická místa. Tak vypadají podle ředitelky Pražské informační služby Nory Dolanské letní turisté v Praze.
Nora Dolanská, ředitelka Pražské informační služby. | foto: PIS

Není v Praze turistů moc?
To je těžká otázka. Není jich málo. Kdyby nebylo turistů, nebyla by v Praze spousta obchodů... Nebyla by Pařížská, nebyl by Meinl na Můstku, polovina restaurací by neměla zákazníky. Turisté jsou na jednu stranu „obtížný hmyz“, ale na druhou stranu se bez nich neobejdeme.

Kolik jich letos do Prahy přijede?
Odhaduje se 4,9 milionu, ale jejich počet by mohl atakovat i pět milionů. 

Stoupá to? Už je Praha na předkrizových číslech?
Počet stále stoupá, už jsme se vrátili k číslům před krizí. Z nejhoršího jsme venku, městská turistika opět jede.

Čím to je, že jezdí do Prahy opět více turistů?
Zkracují se dovolené, lidé mnohem častěji, než aby jeli v létě na dva týdny a v zimě na jeden, jedou třeba na týden někam na jaře, pak navštíví v létě dvě města, na podzim si udělají krátkou dovolenou a zbude jim volno ještě na Vánoce.

Jak je na tom Praha v porovnání s ostatními městy?
Skvěle, je devátým nejoblíbenějším turistickým cílem. Je v krásné společnosti Říma, Paříže, Londýna, hned vedle Vídně či Istanbulu. Tam Praha patří.

Má tedy smysl sem turisty ještě víc lákat?
Má. Dneska je v Evropě obrovská konkurence. Marketingově prodat se umějí už malá německá a belgická města, umějí zacílit na klientelu, nabídnout jim skvělé akce. Konkurence je tak velká, že prostě musíte o sobě dát vědět. Nemůžeme mlčet.

Vejde se do Prahy ještě víc turistů?
Praha je „úzké“ město plné malých uliček. Do nich se víc turistů nevejde už teď. Otázkou je, jaké turisty v Praze chceme. Určitě chceme nalákat víc movitých turistů, kteří se ubytují v dražších hotelech, budou jíst v restauracích a nakoupí spoustu suvenýrů, to určitě smysl má.

Je Praha v létě přátelským městem pro turisty? Chystá na ně výluky a letní jízdní řády.
Doufám, že to jednou město a dopravní podnik pochopí. Místní sice odjedou, ale přibude spousta cizinců. Třeba ve Vídni je to naopak, tam nemají žádný úsporný letní jízdní řád a spojů tam jezdí v létě více.

Pořád platí, že pro turisty Česká republika rovná se Praha?
Do Prahy přijíždí 60 procent turistů, je to situace, kterou se snaží změnit třeba agentura CzechTourism, ta se snaží dostat turisty do krajů, a daří se jí to. Ale faktem zůstává, že magnetem na turisty je Praha.

Praha měla pověst města, kde je levné pivo a holky, pořád je to ta věc, za kterou sem jezdí turisté?
Partičky Angličanů jezdí na jaře pořád. Daří se nám zlepšovat problém s taxikáři, bojujeme proti směnárnám a jejich nepoctivým kurzům. To je možná v současnosti palčivější problém než šidící taxikáři. I Česká národní banka už upozorňuje na různé triky a finty některých směnárníků v metropoli.

Nová kampaň bude stát 42 milionů

  • Pražská informační služba hledá mediální agenturu, která pomůže s propagací Prahy na internetu a sociálních sítích. Za tříletou kampaň zaplatí příspěvková organizace Prahy 42 milionů korun. Proti záměru se už dřív postavila opoziční ČSSD, která kampaň považuje za plýtvání penězi.
  • PIS chce cílit na Německo, Rusko, Velkou Británii, Itálii a USA, zaměří se také na země s vysokým turistickým potenciálem, jako jsou Čína, Rusko a Jižní Korea.
  • Třeba čínské turisty chce oslovit prostřednictvím sociální sítě Weibo, na které je registrováno na půl miliardy uživatelů. V Rusku se zase zaměří na komunikaci na síti Vkontakte.ru, která je ruskou obdobou sítě Facebook.
Autor: Robert Oppelt
zpět na článek