metro.cz

Zkusili jsme, jak se jezdí v Praze autem do zásuvky. Je tiché a žere jen ampéry

  8:00
Pohodové tankování. Auto jsme jen píchli na ulici do zásuvky a šli na kafe. Masivnímu rozšíření elektromobilů brání vysoká cena baterií. Zastánci proudu ale říkají, že se stejně vyplatí. Půjčili jsme si nejnovější malý elektromobil pro čtyři osoby a v pražské dopravě ho otestovali. Překvapilo nás, jak pohodová jízda s ním je.
Město je pro elektrické auto s omezeným dojezdem ideálním terénem.

Město je pro elektrické auto s omezeným dojezdem ideálním terénem. | foto: Metro.cz

Model e-Up! je elektrická prvotina VW vyráběná sériově. Automobilka už v roce 1993 přišla s elektromodelem Golf CitySTROMer, vyrobilo se ho ale jen tři sta kusů. Počet elektromobilů však stoupá, i když nijak závratně. Éčka jsou zatím dvakrát dražší než čmoudící kolegové.

Kdy se vyplatí

Město je pro elektrické auto s omezeným dojezdem ideálním terénem.
Město je pro elektrické auto s omezeným dojezdem ideálním terénem.

„Vlastnit elektromobil v Praze se vyplatí, pokud ročně najedete alespoň několik desítek tisíc kilometrů. Ideální je proto jako vůz pro rozvážku nebo taxi,“ říká Metru Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz. „Lidé, kteří nemají racionálnější možnost přepravy, by je měli mít povinně. Kdyby se nahradila veškerá doprava elektrickou trakcí, zvýšila by se spotřeba maximálně o 15 až 20 procent,“ myslí si Jaromír Vegr, šéf téměř čtyřicet let starého sdružení Elektromobily.

A kde vzít šťávu? V garáži, připojením na jednofázovou zásuvku (nabíjení trvá asi šest hodin). V Praze je ale i několik desítek veřejných stanic s třífázovými zásuvkami (doba se zkracuje na jednu či dvě hodiny). Největší síť má ČEZ, hned za ním PRE. Tyto dvě firmy mají v metropoli spolu s RWE i ultrarychlé dobíječky. K jedné takové jsme zajeli i s naším e-Upem. 

Čistý elektrikář

Město je pro elektrické auto s omezeným dojezdem ideálním terénem.

Přiložili jsme čip ČEZ, který stojí 150 korun měsíčně, a propojili auto se sloupem. Dojezd se za čtvrt hodiny zvýšil ze 60 na solidních 160 kilometrů. Za pár korun oproti několika stovkám za benzin. Čistě elektrický Up! stojí 600 tisíc, což je o 315 tisíc více než jeho klasická varianta s jednolitrovým motorem.

Celková hmotnost baterií je 230 kg, skládají se z 204 článků, nabízejí kapacitu 18,7 kWh a jsou v podlaze. Má výkon 60 kW a omezenou rychlost na 130 km/h. Převodovka s jedním stupněm nabízí přepínání mezi třemi druhy rekuperace, kdy se při brzdění dobíjí baterie.

Dobíjecí stanice

Co v Praze nabízejí tři největší hráči na trhu a jaké mají plány do budoucna?

Dobíjíme v Duhové ulici. Za patnáct minut hotovo.
Dobíjíme v Duhové ulici. Za patnáct minut hotovo.
Dobíjíme v Duhové ulici. Za patnáct minut hotovo.
  • ČEZ má v Česku 40 rychlodobíjecích stanic. Jejich použití stojí 150 korun měsíčně. Do konce roku 2015 jich chce firma provozovat až 150. Nejen ve městech, ale i na dálnicích a u velkých tahů. Ultrarychlá nabíječka je v Duhové ulici na Brumlovce před sídlem firmy. 
  • Skupina PRE provozuje v Praze 25 stanic, další tři v Roztokách, Brně a Ostravě. A chystá další. Zákazník neplatí za odebranou elektřinu, ale za čas strávený u stanice. Ty pak nejsou bezdůvodně blokované celý den. Cena za minutu u té ultrarychlé (vršovická ulice Na Hroudě 1492) je 2,42 Kč za minutu, u klasické stanice třicetník.
  • RWE má v Praze ultrarychlou dobíjecí stanici v Limuzské ulici. Dobíjení je zdarma. Firma zatím ale nevidí komerční potenciál, aby stavěla další. Orientuje se teď na rozvoj CNG, sdělil Metru mluvčí Pavel Grochál.
Autor: Petr Holeček Metro.cz


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz


VIDEO Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě


VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů


Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt


Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek


VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje


VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů


Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

zpět na článek