metro.cz

GALERIE: Hitlerův tunel slaví 70 let. Nacisté v Praze rozšířili trať do Vršovic

  11:30
Dva roky před koncem války zažil protektorát Čechy a Morava velkou slávu. Elity loutkové československé vlády i zástupci Třetí říše se v březnu 1943 sešly na slavnostním proražení Vinohradského tunelu. Ten rozšířil trať do Vídně. Zprovozněn byl 15. srpna 1943, oslaví tedy sedmdesáty narozeniny.
Slavnost proražení železničního tunelu mezi Hlavním nádražím a stanicí...

Slavnost proražení železničního tunelu mezi Hlavním nádražím a stanicí Královské Vinohrady v roce 1943 | foto: ČTK

Nejstarší pražský tunel je v Bubenči a říká se mu Bubenečský nebo také Dejvický. Hned tři roky po něm byl v roce 1871 otevřen další železniční tunel - Vinohradský. Ten zajistil spojení Prahy do Vídně jižní cestou. Práce na dvoukolejném tunelu začaly na podzim 1869. Výhradně ruční ražbu tenkrát komplikovala všudypřítomná spodní voda, písky a tvrdé horniny. Vytěžená zemina byla vyvážena na území dnešních Havlíčkových sadů, na stavbě se podílel i známý podnikatel Moritz Gröbe. Tunel o délce 1149 metrů byl za dva roky dokončen a 19. září 1871 jím slavnostně projel první vlak s knížetem Janem Adolfem Schwarzenbergem.

Nový tunel zrušil stanici ve Vinohradech

Druhý Vinohradský tunel o délce 1126 metrů se začal stavět až po bezmála 70 letech, v roce 1940 za nacistické okupace. Tunel byl proražen 6. března 1943 a zprovozněn 15. srpna 1944. S otevřením druhého tunelu pod Vinohrady zanikla stanice Praha-Vinohrady, která byla zřízena u jižního portálu prvního tunelu v říjnu 1888.

Historický vlak ve Vinohradském tunelu

Prezident Emil Hácha na stavbě Vinohradského tunelu v roce 1940

Za války začaly práce také na třetím tunelu, byly ale zastaveny po 292 metrech. Tento třetí Vinohradský tunel (ve skutečnosti se ale zprvu dvoukolejný tunel větví ve dva jednokolejné) s délkou 1125 metrů se začal stavět až po dalších skoro 40 letech, v roce 1983. Tunel byl otevřen 22. září 1989. Druhý a třetí Vinohradský tunel jsou součástí trati České Budějovice - Praha, první spojuje Hlavní nádraží se Smíchovem.

Vinohradské tunely byly nejdelší v Praze

Dlouhá léta byly Vinohradské tunely nejdelšími tunely v Praze, které ale byly překonány v roce 2008 dvěma Vítkovskými tunely. Jižní Vítkovský tunel (někdy označován jako Vítkovský tunel II.) je s délkou 1364 metrů nejdelším železničním tunelem na území metropole.

Další železniční tunely v Praze

Celková délka devíti používaných železničních tunelů v Praze je nyní téměř 7,5 kilometru, nejstarším je Bubenečský tunel ve Stromovce z roku 1868, nejnovější jsou dva Vítkovské tunely z roku 2008. Na území Prahy jich bylo v minulosti více, několik jich ale bylo zrušeno.

  • Železniční tunel pod Táborem (někdy uváděn jako Malešický tunel) se nachází v Hrdlořezích na nákladní železniční trati Praha-Malešice - Praha-Libeň. Byl vybudován v letech 1914-1919 (zprovozněn 18. června 1919), je dvojkolejný a má délku 358 metrů.
  • Chuchelský železniční tunel je na malochuchelské straně pokračováním tratě ze stanice Praha-Krč přes Branický most směrem k zastávce Praha-Velká Chuchle. Délka tunelu je 500 metrů, zprovozněn byl 30. května 1964.
  • Železniční tunel pod Bílou skálou (též Libeňský železniční tunel) se nachází v Libni na tzv. Holešovické přeložce mezi stanicemi Praha-Holešovice a Praha-Libeň. V provozu je od 23. prosince 1980, je dvojkolejný a má délku 340 metrů.
  • Několik železničních tunelů bylo v minulosti v Praze zrušeno, kupříkladu 270 metrů dlouhý Vítkovský tunel z roku 1872. V roce 2008 zde byl ukončen provoz a o dva roky později byl tunel přebudován na cyklostezku a stezku pro pěší.
  • Již v roce 1929 byl kvůli potřebě rozšířit trať zrušen 94 metrů dlouhý Bohdalecký tunel, který byl zprovozněn v roce 1882. Od roku 1930 byl nahrazen tzv. bohdaleckým zářezem.
  • V roce 1984 byl zrušen Starý Libeňský tunel na trati Praha-Kolín. Tento 50 metrů dlouhý tunel byl v užívání od roku 1875.
Autor: ČTK
zpět na článek