metro.cz

Tlačítka pro slepce. Ale jak je na ulici najdou? ptají se čtenáři

  15:43
Přivolejte si díky tlačítku na semaforu zelenou, abyste mohli bezpečněji přejít přes silnici. Deník Metro zjistil, že v současné době je v Praze přes dva tisíce žlutých tlačítek pro chodce, další tři stovky modrých fungují pro nevidomé. Cena jednoho zařízení je zhruba pět tisíc korun. Problém ale je, že nevidomí žlutou krabičku od modré nerozeznají. Svou cestu se tak musejí naučit dopředu.
Tlačítka pro chodce na náměstí Míru | foto: Jan David, Metro.cz

Klap-klap-klap

Dnes už se zvukový signál pro nevidomé neozývá automaticky neustále jako dřív.

  • Kvůli snížení hlukové zátěže se Technická správa dohodla s organizací nevidomých, že akustická signalizace zůstává vypnutá a zapíná se pouze na omezenou dobu zhruba čtyř minut.
  • Aktivuje se z přenosného bezdrátového vysílače, který má nevidomý u sebe. Tento režim je možný pouze u semaforů vybavených přijímačem signálu. Tím se ale už  vybavují všechny rekonstruované a nově postavené světelné křižovatky.

„Jak fungují tlačítka pro nevidomé, když na ně slepci nevidí?“ zaznívá opakovaně dotaz od čtenářů. Technická správa komunikací, která má tuto oblast na starosti, spolupracuje dlouhodobě  se zástupci Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých.

Zmáčkněte, nebo nikam nejdete

„Pokud se nevidomí samostatně pohybují, tak se nejprve novou trasu naučí, a ­jsou tedy seznámeni s příslušným vybavením řízených přechodů,“ uvedla mluvčí Technické správy Barbora Lišková. Chodeckými tlačítky jsou podle ní vybaveny všechny semafory, na kterých se zelená pro chodce rozsvěcuje až po jejich zmáčknutí.

Modrá tlačítka jsou speciální, doplněná o akustickou signalizaci. „Tou se vybavují semafory pro chodce při dodávkách nových signalizací,“ podotkla Lišková. O tom, kde se objeví speciální modré tlačítko a kde pouze žluté tlačítko vybavené hmatovými značkami pro nevidomé, rozhoduje speciální klíč: záleží na vzdálenosti v křižovatce i případném rušivém slévání více signálů z­ různých semaforů na jednom místě.

Autor: Jan David Metro.cz
Témata: doprava
zpět na článek