metro.cz

Volby se blíží a politici vytahují trumf - MHD zdarma. Leckde to už funguje

  8:00
Poslední dny a týdny se pražští politici začínají stále častěji zaklínat městem Frýdek-Místek. Šedesátitisícové město pod Beskydy je jediné v Česku, kde mají městskou hromadnou dopravu zdarma. „Odstartovali jsme to roku 2011, všichni nás za to kritizovali, nakonec i opozice přiznala, že to funguje,“ popisuje frýdeckomístecký primátor Michal Pobucký.
Ve Frýdku-Místku jezdí zelenobílé autobusy. | foto: 3csad.cz

Doprava ale není zdarma pro každého – kdo nemá kartičku s čipem a fotkou (vystavení stojí 299 korun a roční kupon korunu), musí za jízdenku zaplatit desetikorunu. Podle radnice má  opatření pozitivní výsledky, spoje jezdí častěji a stále se rozšiřují, zdarma se jezdí i do sedmnácti okolních obcí a počet cestujících za rok stoupl z 3,8 milionu na šest milionů.

Zdarma jezdí Frýdek-Místek i estonský Tallinn

Kolik doprava zdarma Frýdek stojí? Deset milionů, tolik město odhaduje, že by ušetřilo, kdyby cestování zpoplatnilo. Roční náklady jsou 65 milionů. Deset milionů podle primátora městu bohatě vyváží jiné věci – prokazatelně ubylo aut a systém chválí i obchodníci. „Lidé k nám jezdí víc nakupovat, když je teď doprava zadarmo,“ dodal Pobucký. Na rozdíl od Frýdku je doprava zdarma v Praze zatím jen v rovině předvolebních slibů. Neexistuje žádná studie ani analýza, která by se dopady podobného kroku zabývala. 

Z evropských metropolí se zdarma jezdí jen v pětitisícovém lichtenštejnském Vaduzu a estonském Tallinnu. „V Tallinnu mají nárok na MHD zdarma jen rezidenti. Lidé si kvůli tomu mění bydliště, město vybírá víc na daních, a snižuje tak výpadek příjmů z jízdného,“ vysvětluje Pavel Procházka, šéf Ropidu, který v Praze dopravu organizuje. Ročně vybere pražský dopravní podnik na jízdném asi čtyři miliardy, deset musí přitéct od města.

Komunisté organizují petici

Kolik stojí MHD?

  • MHD stojí ročně miliardy.
  • Tržby z jízdného činily loni 4,230 miliardy korun.
  • Dopravní podnik dostal od města dotaci 10,829 miliardy korun.

Zastánci cestování zdarma jsou kromě Pirátů a různých menších stran od včerejška i komunisté, kteří přichází s peticí za bezplatnou dopravu. „Doufáme, že peticí zahájíme diskusi o bezplatné hromadné dopravě,“ řekla poslankyně a jednička kandidátky do pražského zastupitelstva Marta Semelová.

Podle Procházky by se před zavedením jízdného zdarma musela vyřešit řada problémů. Pravděpodobně by došlo k poklesu kvality cestování a nárůstu nákladů, protože zadarmo by jezdilo více cestujících. „Město by muselo investovat do nákupu dalších tramvají a autobusů,“ odhaduje Procházka.

Revizory si Praha musí nechat

Zatímco v menším městě, jako je Frýdek, nebyl problém přidat další spoje, v metropoli to možné není. „Trasa C je na hraně, metro projíždí každé dvě minuty, častěji to není možné,“ varuje Procházka.

Praha by také musela zachovat v nějaké podobě revizory. Do autobusů ve Frýdku se nastupuje jen předními dveřmi, řidič do něj proto nepustí žádného černého pasažéra nebo  bezdomovce, Praha je ale musí mít nebo do metra za miliardu vrátit turnikety.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek