metro.cz

Kratší červená a delší zelená? Není problém, semafory už to umějí

  14:41
Na monitoru před dispečerem se pomalu prodlužuje kolona aut. Ten zadá pokyn a doba, kdy svítí zelená, se prodlužuje – kolona pomalu mizí. To umožňuje modernizace systému, jehož srdcem je dopravní dispečink v ulici Na Bojišti.
Hlavní řídící dopravní ústředna v ulici Na Bojišti | foto: TSK

„Připojení světelné signalizace k moderní ústředně umožňuje nejen řízení dopravy v širším kontextu, ale také přímé řízení z hlavní ústředny, která je jednou z nejmodernějších v Evropě. Dynamické řízení přináší řidičům nejen zkrácení stání na červenou, ale zároveň přispívá k bezpečnosti a plynulosti provozu na ulicích,“ uvedl Ladislav Pivec, šéf Technické správy komunikací. Systém podle něj může zvýšit kapacitu a propustnost křižovatek téměř o třetinu.

Za loňský rok a v prvním pololetí roku bylo v Praze obnoveno nebo nově vybudováno 27 světelných signalizačních zařízení. Tato modernizace je dlouholetou koncepcí. „Modernizace byla zahájena již v roce 2007 a další etapy jsou naplánovány až do roku 2022. Do té doby by mělo dojít k obnově všech zařízení v naší správě,“ dodal Pivec.

Semafory v Praze

  • Modernizace pražských semaforů má skončit v roce 2022.
  • Celkově je na území Prahy 626 světelných signalizačních zařízení, z toho je 125 samostatných přechodů, 321 je centrálně řízeno, 243 je jich na tramvajové síti.
  • 147 semaforů umí preferovat tramvaj a 180 preferovat autobus.
  • Od roku 2007 bylo obnoveno 107 světelných signalizačních zařízení a 61 jich je nových.
  • Letos se modernizovala signalizace na těchto křižovatkách: K Barrandovu – Wassermannova, Černokostelecká – smyčka Černokostelecká, Plzeňská – Jeremiášova, Radlická – Pod vodovodem, Evropská – Alžírská.
Autor: Robert Oppelt
zpět na článek