metro.cz

Do Prahy se vrátily první tři tramvaje 14T. Na ostatní Porsche musí cestující čekat

  13:59
Začátkem srpna zmizely z pražských kolejí všechny tramvaje typu 14T, kterým se v metropoli přezdívá Porsche. Celou flotilu 59 souprav vyřadila z provozu vážná technická závada, kterou musel prověřit dopravce i výrobce. Zničehonic se ale tři vozy objevily zpátky v metropoli. Upozornil nás na to čtenář Metra Jakub Mirwald, který snímek tramvaje 14T v běžném provozu „ulovil“ na Andělu.
Tramvaj 14T opět vozí Pražany. Čtenář ji zachytil v běžném provozu na Andělu.

Tramvaj 14T opět vozí Pražany. Čtenář ji zachytil v běžném provozu na Andělu. | foto: Jakub Mirwald

Šest desítek tramvají vyřadila z provozu závada na podvozku, která se původně objevila u šesti vozů. Pražský dopravní podnik proto musel ve spolupráci se Škodou Transportation zkontrolovat všechny soupravy. První problematická tramvaj zamířila zpět k výrobci do Plzně v polovině října.

Kontrola všech odstavených tramvají skončí v lednu

„Dopravce provedl k dnešnímu dni, tedy 21. listopadu, kontrolu 40 tramvají typu 14T,“ řekla dnes Metru mluvčí podniku Aneta Řehková. U třech vozů z této skupiny se ukázalo, že poškození svarů držáků podvozků není tak vážné, aby bránilo bezpečnému provozu. „Přepojením podvozků na vyhovující držáky je zajištěna bezpečnost provozu, a proto dopravní podnik požádal Drážní úřad o souhlas k uvolnění do provozu s cestujícími,“ upřesnila.

Drážní úřad nakonec rozhodl, že se do ulic Prahy smí vrátit trojice tramvají 14T s evidenčními čísly 9136, 9150 a 9161. Podmínkou jsou pravidelné kontroly problematických částí. „I přes zjištění menšího rozsahu poškození, budou rovněž tyto tramvaje v průběhu oprav odstaveny a jejich vadné části opraveny,“ dodala mluvčí dopravce. Podnik předpokládá, že kontrola všech odstavených tramvají 14T skončí v lednu příštího roku.

Tramvaje z jedné rodiny

Prohlédněte si nejbližší příbuzné Škody 14T

Tramvaj 16 T Wroclaw

Tramvaj 13 T Brno

Tramvaj 19 T Wroclaw

Jedna tramvaj stála 60 milionů

Dopravní podnik už dříve plánoval vyřadit zcela tramvaje typu 14T ze svého vozového parku a nahradit je novějším modelem ForCity. Vedení firmy naznačovalo, že by měly soupravy odjet na východ, nicméně případný obchod komplikuje nejen situace ve východní Evropě, ale i současné technické problémy. Není tak vyloučeno ani to, že se nakonec všechny vozy vrátí zpět do Prahy.

Tramvaje s designem Porsche jezdí v Praze od roku 2006 a průměrně mají najeto 315 tisíc kilometrů. Každá přitom stojí přibližně 60 milionů korun. Případný zájemce by o vůz z druhé ruky zaplatil podle posudku přibližně polovinu. Problémy s těmito vozy ale měl dopravce už dříve. Objevily se u nich závady na převodovce. Technické potíže se ovšem nevyhnuly ani novějšímu typu 15T ForCity.

Autor: Jiří Bigas Metro.cz
zpět na článek