metro.cz

Levnější roční kupon pražské MHD může být v prvním čtvrtletí 2015

  12:46
Zlevněný roční kupon v pražské MHD by mohl začít platit v prvním čtvrtletí roku 2015. „Rada hlavního města by měla záměr schválit ještě do konce letošního roku,“ řekl budoucí náměstek primátora pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (Strana zelených, KDU-ČSL a STAN) plánuje zlevnit roční kupon o 1100 korun na 3650 korun. Sleva by měla v pilotní fázi fungovat dva roky.
Opencard (ilustrační foto) | foto: Metro.cz

„Koaliční návrh na zlevnění jízdného bych rád přinesl na jednání rady co nejdříve, bude to jeden z prvních bodů. Ropid pak potřebuje na zavedení této změny zhruba tři měsíce,“ řekl Dolínek. Zlevněné jízdné by tak mohlo začít fungovat v prvním čtvrtletí příštího roku. Kdy přesně o slevě rada rozhodne, zatím není jasné. „Opakuji, bude to jeden z prvních bodů jednání,“ řekl Dolínek.

Ve Vídni to fungovalo, a co Praha?

Zástupci koalice se zlevněním inspirovali ve Vídni, kde vedení města k tomuto kroku přistoupilo v roce 2012 - tehdy snížilo roční cenu kupónu ze 449 euro na 365 euro. Ve Vídni prý sleva přilákala do MHD o 100 tisíc cestujících více, když do té doby jich jezdilo s ročním kuponem asi 400 tisíc. Podle Dolínka by příliv cestujících MHD tak na některých místech ulevil přetížené automobilové dopravě v Praze.

Pokud by Praha ke zlevnění přistoupila, avšak nepřilákala více cestujících, klesly by ročně příjmy DPP, potažmo Prahy, o asi 200 milionů korun. DPP ročně na předplatních kuponech získá přibližně 800 milionů. V první fázi chce koalice slevu zavést na dva roky. „Poté vyhodnotíme, zda opravdu přilákala více cestujících a zhodnotíme ekonomický dopad,“ řekl Dolínek.

Přeprava v metropoli

  • Pražský DPP přepraví denně asi 3,3 milionu cestujících.
  • V roce 2013 si roční kupon zakoupilo 168 432 cestujících, měsíční 2,27 milionu cestujících a čtvrtletní jízdné si pořídilo 606 646 pasažérů.
  • Celkově činily tržby z jízdného v rámci pražské integrované dopravy za rok 2013 4,2 miliardy korun, z toho 3,2 miliardy tvoří všechny druhy předplatných kuponů dohromady.
Autor: ČTK
zpět na článek