metro.cz

GALERIE: Trolejbusy uměly šplhat po sloupech. Nedožily se ale nástupu metra

  15:12
V zahradě domu na rohu letňanských ulic Tvrdého a Rychnovská roste zvláštní strom. Pod změtí listů popínavých keřů ale není kmen. To jen za čtyřicet let příroda změnila k nepoznání jeden z posledních sloupů, na kterých bylo zavěšeno trakční vedení pro pražské trolejbusy.
Nehoda u lékárny v podolské ulici se přihodila v říjnu 1949.

Nehoda u lékárny v podolské ulici se přihodila v říjnu 1949. | foto: Paseka, sbírka Josef Mrštík

Už jen maličkosti v ulicích a na fasádách domů jsou připomínkami, že před čtyřmi desetiletími patřily pražské ulice trolejbusům. Nově je připomene i další díl edice nakladatelství Paseka Zmizelá Praha. Kniha Jana Arazima se jmenuje věcně – Trolejbusy a trolejbusové tratě. Teď vychází její první svazek věnovaný tratím na pravém břehu Vltavy.

Přitom svého času patřily trolejbusy k pilířům dopravy v metropoli. Na svém vrcholu v roce 1959 existovalo přes 60 kilometrů tratí. Na linku označenou písmenem K poprvé vyjely 28. srpna 1936. První trať směřovala od střešovické vozovny přes Ořechovku a Hanspaulku ke svatému Matěji. Většina nových linek zajišťovala základní dopravní dostupnost předměstí, až od padesátých let se nové tratě upnuly jiným směrem – vozily tisíce a tisíce dělníků do velkých továren. Naposledy vyjely v roce 1972, aby je o dva roky později nahradilo metro.

Autor: Robert Oppelt
Témata: Historie, MHD
zpět na článek