metro.cz

Nehod a úmrtí na kolejích v Praze strmě přibývá. Neopatrnost i sebevraždy připravily o život 33 lidí

  14:20aktualizováno  16:29
Kousek před zastávkou tramvaje Dlouhá v Revoluční ulici přechází mladá žena s mobilem u ucha ulici a víc než provozu kolem sebe se věnuje telefonování. Proti ní přijíždí tramvaj, zvoní, žena nevnímá. Na poslední chvíli ale zvedá oči a popoběhne. Se štěstím se vyhne střetu s tramvají, který pro ni mohl mít fatální následky!
Nehoda tramvaje (ilustrační foto) | foto: Matěj Hrabánek

Neopatrnost na kolejích stála loni v Praze celkem 33 životů. Ze statistických dat Drážní inspekce vyplývá, že celkový počet mimořádných událostí a úmrtí na drahách v metropoli v porovnání s rokem 2013 opět vzrostl. Zatímco v roce 2013 se na všech dráhách v metropoli (železnice, tramvaje, lanovky, metro) událo v Praze 1493 mimořádných událostí, tak v roce 2014 již Drážní inspekce evidovala už 1603. „Naprostá většina mimořádných událostí připadá na tramvaje. Za loňský rok jich evidujeme 1496,“ vypočítává mluvčí inspekce Martin Drápal.

Většina lidí umírá na železnici

K nárůstu došlo i v případě úmrtí při těchto událostech. Loni jich bylo 33, o čtyři více než před dvěma lety. „Na více než dvojnásobek vzrostl počet usmrcených v metru. V roce 2014 v něm zahynulo sedm lidí,“ varuje Drápal. Tam se ale nejedná většinou ani tak o nehody jako spíše o sebevraždy. Na klasické železnici v minulém roce v Praze zemřelo 23 osob, pod koly tramvají našly smrt tři lidé.

Jako největší prohřešky chodců vnímá dopravní podnik podle mluvčího Jiřího Štábla to, že chodci nerespektují dopravní situaci a nesledují provoz při přecházení komunikace. „Velkým nebezpečím je používání sluchátek nebo usilovné psaní textových zpráv v mobilu pře přecházení vozovky,“ varuje Štábl. V tramvajových zastávkách se také chodci vystavují velkém u nebezpečí, když přecházejí těsně před nebo za stojící tramvají.

V přebíhání zabrání zábradlí

Jako preventivní opatření se na vybraných místech instaluje dopravní podnik zábradlí a upravují se přechody (například u zastávky Slánská nebo Poliklinika Barrandov) tak, aby chodec nemohl přeběhnout silnici v jednom kuse.

„Dále pak je ve vybraných zastávkách přidáno nadstandardní hlášení v tramvajových vozech o tom, že tramvaj má přednost před chodci, a ve spolupráci s policií je každoročně připravován preventivní program Není cesty zpět,“ dodává  Štáb.

Tady si dávejte pozor

Nejvíce střetů bylo loni v oblasti Újezda a v okolí Hradačanské

  • Podle dopravního podniku patří mezi nejnebezpečnější místa, kde hrozí střet tramvaje s chodci, zejména okolí zastávek Staroměstská, Malostranská, Hradčanská, dále pak I. P. Pavlova, Florenc, Kobylisy, Újezd, Slavia, Dvorce, Nádraží Modřany a úsek mezi Kamenickou a Letenským náměstím.
  • Nebepečný je také úsek v Letenské ulici mezi Malostranským náměstím a zúženým místem u kostela sv. Tomáše je z pohledu řidiče tramvaje nebezpečný, přestože je sem vstup chodcům zakázán.
  • Nejvíce střetů (6) bylo loni v oblasti Újezda a v okolí zastávky Hradčanská (4).
  • S podivem je, že přestože  panuje v oblasti křižovatky Anděl a u zastávky Národní třída hustý tramvajový provoz nedochází zde k většímu počtu střetům s chodci.
  • Na železnici k největšímu počtu střetu vlaku s osobou došlo v úseku mezi Vršovicemi a Hostivaří. Dalším úsekem s­vyšším počtem střetů byly Běchovice a Úvaly.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek