metro.cz

Rozhovor: Aero začalo před 17 lety jako ruina, teď živí další kina, říká Ivo Andrle

  15:09
Udělali z chátrajícího žižkovského kina Aero kultovní místo. Právě v těchto dnech slaví své 17. narozeniny. U jeho zrodu stál i Ivo Andrle, který deníku Metro vyprávěl, jak se kino změnilo. Začínali dost punkově, dnes si jezdí pro filmy do Cannes.

Další 1 fotografie v galerii
Ivo Andrle | foto: Aerofilms

Ivo, prozraďte, jak se za těch sedmnáct let kino Aero proměnilo?
Především se z chátrajícího polomrtvého kina stalo místo, kde proudí život, denně se tam setkává spousta lidí ať už při sledování filmu nebo v kavárně a baru. Po technologické stránce je to velmi dobře vybavené kino, v mnoha parametrech vysoko nad průměrem. Aero ve svých začátcích hrálo roli zjevení. V roce 1998 tady jiné takové kino s obdobnou atmosférou neexistovalo. Lidé do Aera jezdili z celé Prahy a i přes relativně punkové prostředí se jim zapsalo pod kůži. Díky tomu jsme mohli rozjet další kina Oko a Světozor, vymyslet vzdělávací projekty a založit distribuční společnost Aerofilms.

Kina a distribuční společnost – to je ideální spojení...
Ano, jedním z hlavních impulsů pro založení vlastní distribuční společnosti byl fakt, že jsme nechtěli sedět v kině a se založenýma rukama nadávat na ty neschopné distributory, kteří ten a ten film dovezli pozdě nebo vůbec. Když už nadávat, tak do vlastních řad. Dnes Aerofilms uvádí do kin a dalších médií ročně přibližně patnáct filmových titulů. Jsme rádi, že je lídrem v distribuci „alternativního obsahu“, tedy projekce přímých přenosů či záznamů nejrůznějších koncertů, oper nebo baletních představení.

Do Česka díky distribučce vozíte zajímavé filmy. Kam pro ně nejčastěji jezdíte?
Většinou navštěvujeme tři základní filmové trhy – Cannes, Berlín a Toronto.

Na jaký film, který jste přivezli, jste nejvíce hrdí?
Vždy nás potěší práce na filmu z neobvyklého teritoria. Takže třeba argentinské Divoké historky, které nám pod rukama vyrostly v návštěvnostní hit. Ne vždy je ale návštěvnost na prvním místě, často máme radost i z drobnějších kvalitních věcí – třeba teď pomáháme dvěma skvělým dokumentům: českému Opři žebřík o nebe a slovenskému Vlna vs. břeh. Bavila nás také práce pro film Alois Nebel.

Ivo Andrle

Jaké máte plány do budoucna? Nové kino?
Snažíme se nezakrnět. Na naše hlavní aktivity se neustále nabalují nové činnosti, takže je tady najednou prakticky plnohodnotná eventová agentura. Máme před sebou spoustu práce na našich dalších projektech, jako jsou výstavy plakátů pod názvem Terryho ponožky nebo úspěšný vzdělávací projekt Aeroškola. V on-line prostoru se pod značkou Aerovod objevuje katalog vybraných filmů pro legální sledování. Máme toho hodně, těšte se.

Aero slaví 17 let

  • Dnes, 30. ledna v rámci oslav v žižkovském kině chystají předpredmiéru erotického filmu Pestrobarvec petrklíčový.
  • Vypráví příběh dvou žen, které se na chátrajícím šlechtickém sídle oddávají sadomasochistickým erotickým hrám.
  • Po projekci je připraven mejdan na baru s DJs.
  • Více na www.kinoaero.cz
Autor: Marek Peška Metro.cz
zpět na článek