metro.cz

GALERIE: Technické muzeum do půlky dubna vystavuje unikátní vozy Jawa

  12:45
Národní technické muzeum v Praze ode dneška do 19. dubna vystavilo unikátní automobily značky Jawa. Celkem představuje šest vozů Jawa 700 a Jawa Minor z let 1934 až 1947, z větší části zapůjčených Auto Jawa klubem. Jawa vyrobila celkem kolem 3500 automobilů. Uvedli to zástupci muzea na dnešní tiskové konferenci.
Výstava automobilů tovární značky Jawa byla otevřena v Národním technickém...

Výstava automobilů tovární značky Jawa byla otevřena v Národním technickém muzeu. Potrvá do 19. dubna. | foto: ČTK

Automobily Jawa 700 jsou na výstavě zastoupené otevřeným čtyřsedadlovým polokabrioletem z roku 1935 a uzavřeným čtyřsedadlovým tudorem z roku 1936. Jawa Minor se návštěvníkům představuje hned ve třech karosářských verzích, jako uzavřený čtyřsedadlový tudor z roku 1938, jako otevřený dvousedadlový roadster ze stejného roku a jako čtyřsedadlový kabriolet z roku 1939. Tyto sériové automobily pak doplňuje sportovní kupé Jawa 750, postavené v roce 1935 ve třech kusech pro závod 1000 mil československých.

Výstava automobilů tovární značky Jawa byla otevřena v Národním technickém...
Výstava automobilů tovární značky Jawa byla otevřena v Národním technickém...

Značka dělala hlavně motocykly

  • Značka Jawa je v povědomí široké veřejnosti spojena s motocykly.
  • Zakladatel továrny František Janeček se ale v polovině 30. let minulého století rozhodl rozšířit výrobu i o lehké automobily.
  • Na jaře 1934 uvedl na trh automobil Jawa 700, který byl licenční kopií malého německého vozu DKW s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol.
  • Do roku 1937 bylo těchto automobilů vyrobeno kolem tisíce kusů.
  • Svůj pražský podnik Janeček postupně rozšiřoval i o nově budované provozy v Týnci nad Sázavou a také v Kvasinách, kde se vyráběly automobilové karoserie.
  • Na podzim 1937 byl na trh uveden nový automobil Jawa Minor, opět malý osobní vůz s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol.
  • Tentokrát však již šlo o vlastní konstrukci, na které se podíleli zejména konstruktér Rudolf Vykoukal a karosář Zdeněk Kejval.
  • Jawa Minor byl velmi zdařilý automobil, s válečnou přestávkou se vyráběl do roku 1947 v celkovém počtu kolem dva a půl tisíce kusů.
  • Nadějnou historii kvalitních malých levných automobilů Jawa bohužel ukončil poválečný vývoj Československa, zestátnění podniku a přechod na direktivní státem řízené plánované hospodářství.
  • Po roce 1947 byla historie značky Jawa spojena již jen s výrobou motocyklů.
Autor: ČTK
zpět na článek