metro.cz

Panťáky nahradí vypiplané vozy Bmto, omlazovací kůra za 120 milionů

  7:00
České dráhy našly náhradu za legendární pantografy nazývané žabotlamy. Na pražských kolejích je nahradí patrové vozy Bmto, které čeká rozsáhlá modernizace.
Patrový železniční vůz Bmto

Patrový železniční vůz Bmto | foto: commons.wikimedia.orgMetro.cz

Úprav se dočká interiér vozů a sedačky dostanou nové textilní čalounění v barvách Českých drah. „Proti přímému slunci v horním podlaží se sklopenými okny ve střeše budou chránit nové žaluzie. Osvětlení má být řešeno novými tělesy integrovanými do stropu. Zcela nově má být řešeno WC, které bude moderní s uzavřeným systémem podobně, jako je tomu ve zcela nových soupravách,“ jmenuje další zlepšováky mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Vozy Bmto

Pro tehdejší Československé státní dráhy je v r. 1976 vyrobila vagónka Waggonbau Görlitz v NDR.

  • patrové vozy jsou neklimatizované
  • měří 26,8 metru
  • 126 míst k sezení
  • 212 míst k stání ve špičce
  • maximální povolená rychlost je 100 km/h
  • kde jezdí: na trati Posázavského Pacifiku z Prahy do Čerčan

Zdroj: cs.wikipedia.org

Omlazovací kůru podstoupí dvanáct vagónu, které jsou dnes využívány například na víkendových vlacích Posázavského pacifiku. Vagony získají hned několik moderních doplňků. LCD displeje budou cestující informovat o směru a průběhu jízdy vlaku i o následujících zastávkách. Vozy budou vybaveny také Wi-Fi připojením k internetu.

Upraví se i diskutované dveře vagonů. Tento typ vagonů byl cílem kritiky kvůli nezavřeným dveřím během jízdy. Ty se občas zavřely až po několika metrech jízdy. „Dveře vozů mají být nově ovládány tlačítky, za jízdy budou blokované a mají umožnit selektivní odblokování při zastavení vlaku v zastávce. To vyloučí výstup cestujících mimo nástupiště a zvýší se tak jejich bezpečnost,“ avizuje další úpravu mluvčí drah.

Modernizované vozy jsou určeny pro provoz v Praze a ve Středočeském kraji v rámci Pražské integrované dopravy. Z kolejí tak zmizí posledních pět pantografů. České dráhy předpokládají cenu kontraktu okolo 120 milionů korun a termín dodání rok od podpisu smlouvy.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek