metro.cz
Základní školy v Praze 2 | foto: Profimedia.cz

Praha 2: Škola je zcela naplněna, říká Kateřina Vávrová, ředitelka Základní školy Kladská

  7:08
„Pozorujeme velké zhoršení ve vyjadřovacích schopnostech a výslovnosti dětí. Problém je v tom, že s nimi rodiče málo hovoří, nekomunikují s nimi, nečtou s nimi knížky, neučí je říkanky a básničky. Děti nejsou vedené k tomu, aby dobře vyslovovaly.“ tvrdí Kateřina Vávrová, ředitelka Základní školy s rozšířenou výukou jazyků a Fakultní školy Pedagogické fakulty UK, Kladská. Na webu Metro.cz najdete každý následující den rozhovor s jedním ředitelem nebo ředitelkou základní školy z městských částí Praha 3 až Praha 10.

Jak na vaší škole letos proběhly zápisy do prvních tříd? Potýkáte se s nedostatkem žáků nebo naopak s nadbytkem?

Kateřina Vávrová, ředitelka Základní školy Kladská

Zápisy do 1. tříd proběhly 15. a 16. ledna 2015. Vzhledem k dlouhodobému zájmu o naši školu jsme před několika lety přistoupili k předběžnému objednávání dětí na přesný čas přes internet. Tento způsob se nám velice osvědčil. Děti a rodiče pak nejsou vystaveni stresu při čekání a máme na všechny dostatek času. Vzhledem k vysokému počtu přihlášených dětí jsme se zápisy museli začít již ve 12.30 hodin. Ukončit se je snažíme krátce po 17. hodině, aby děti nebyly příliš unavené. Ke všem těmto krokům nás vede zkušenost z minulých let. Každým rokem se počet zájemců zvyšuje, letos se nám do 1. tříd hlásilo 200 dětí. Bohužel jsme schopni otevřít pouze dvě třídy, nemáme více prostoru, škola je zcela naplněna.

Kolik procent dětí dostalo odklad?

Zatím jsou to asi tři procenta.

K zápisu musí letos rodiče doprovodit všechny děti narozené od 1. září 2008 do 31. srpna 2009. Liší se nějak letošní předškoláci od těch z předchozích let?

Pozorujeme velké zhoršení ve vyjadřovacích schopnostech a výslovnosti. Problém je v tom, že s dětmi rodiče málo hovoří, nekomunikují s nimi, nečtou s dětmi knížky, neučí je říkanky a básničky. Děti nejsou vedené k tomu, aby dobře vyslovovaly. Ve valné většině sice navštěvují logopeda, ale ta hlavní práce je na rodičích, kteří by měli s dětmi denně a trpělivě výslovnost procvičovat a opravovat ji. Na to ale nemají čas a nevěnují se tomu.

Potýká se vaše škola v rámci městské části s nějakými problémy? Pokud si rodiče stěžují, na co nejčastěji?

Samozřejmě bychom uvítali více financí na investice a opravy budovy. Ale věřím, že se naše společné plány uskuteční. Stížnosti rodičů jsou dnes bohužel téměř každodenní záležitostí. Snaží se někdy řešit za děti vše a nenechají je přirozeným způsobem dospívat. Neuvědomují si, že tím způsobují problémy sobě i svým dětem do budoucna. Vybavení školy máme dobré a moderní díky sponzorům. Hřiště máme malé, tělocvičnu také, ale to je dáno naší lokalitou a stářím budovy. Budova je nádherná, od skvělého architekta Antonína Turka, je však z roku 1902.

Ministerstvo školství ve snaze o sjednocení podoby zápisů napříč republikou vydalo loni doporučení, že by předškoláci měli komunikovat s učitelem během zápisu maximálně dvacet minut. Je to podle vašeho názoru proveditelné?

Náš zápis má několik částí. Nejprve jdou děti na takzvanou Kladskou stezku, kde si vyberou dle svého zájmu čtyři činnosti z osmi nabízených. Jde o hry - pexeso, poznávání zvířátek, barvy, prolézačky a další. Potom je pohovor, který trvá přesně 20 minut. Následuje kreslení zaměřené na školní zralost dětí. Přímá komunikace učitele s dítětem je u nás skutečně 20 minut. Celý zápis však trvá asi 40 minut.

Některé městské části zavádějí přípravné třídy, které dětem nahrazují nepřijetí do školy v důsledku odkladu nultým ročníkem. Má podle vás takový způsob řešení odkladů budoucnost a smysl?

My přípravnou třídu nemáme, nemáme s ní tudíž zkušenosti. Mezi dětmi z dobré školky a po přípravné třídě jsme rozdíl nezaznamenali.

Komentáře

zpět na článek