Vedení města se na dnešním jednání nedohodlo s dodavatelem technologické části tunelu, firmou ČKD Praha DIZ na dalším postupu dokončení stavby. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) proto požádala svého stranického kolegu poslance Bronislava Schwarze, aby parlament zřídil vyšetřovací komisi k tunelu Blanka a ta připravila kompletní analýzu projektu.
Vedení Prahy s ČKD jedná kvůli problémům kabely, které poničila voda. Stavba Blanky si vyžádá asi 37 miliard korun. „Není tam jenom jeden debil, omlouvám se, ale je tam více debilů. Všechny firmy na sebe vzájemně svalují vinu, to nás ale vůbec nezajímá. Toto překračuje rámec mé trpělivosti,“ řekla dnes Krnáčová. Narážela tak na své nedávné vyjádření, kdy za „debila“ označila projektanta tunelu.
„Za nás mohu pouze říci, že dnešní jednání na magistrátu bylo velmi konstruktivní a věcné. Obrázek o kultuře mediálního vystupování paní primátorky, ať si každý udělá sám,“ řekl mluvčí ČKD Karel Samec.
Pavel Kočiš, mluvčí Inženýringu dopravních staveb (IDS), která stavbu dozoruje, řekl, že společnost IDS primátorka výslovně nejmenovala. „Pevně věříme, že na tomto seznamu nejsme a nepatříme na něj,“ dodal.
Výrobní ředitel firmy Satra, která je hlavním projektantem stavby, Alexandr Butovič již dříve uvedl, že firmu vyjádření primátorky, kdy projektanta označila za „debila“, překvapilo.
Čeká se i na vyšetřování pojišťoven
Termín otevření Blanky nesdělila, neboť dodavatelé jsou podle ní nespolehliví. „Na konci roku jsme na základě jejich ujištění řekli, že to (otevření) bude v dubnu. A vidíte, jak to dopadlo,“ řekla. Za problémem podle ní stojí zločinecká spolčení, které chce pravděpodobně z Prahy vytáhnout co nejvíc peněz.
Zástupci vedení města a dodavatelů se dnes domluvili, že si ještě předají další dokumenty. Rovněž musí počkat na závěr šetření pojišťoven. Do konce března pak má být hotov znalecký posudek. Z něj by mělo být jasné, kolik kabelů je třeba vyměnit. „Co se týká takzvaných průchodek, tak se bavíme o pětadevadesáti procentech kabelů,“ řekl náměstek primátora Petr Dolínek (ČSSD).
Kabely budou možná měnit za desítky milionů korun
Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Podle vyjádření Dolínka z minulého týdne to může být v řádu desítek milionů korun. Dodavatel, firma ČKD, ale vinu za vzniklou situaci odmítá. Stejně tak ji odmítl hlavní projektant tunelu, firma Satra, i Inženýring dopravních staveb, který stavbu dozoruje.
Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedení primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb.