metro.cz

Kudy se dostala do Blanky voda, která zničila kabely? Vjezdy na Letné a Malovance

  13:44
Spekulace, ale hlavně mlčení všech v kauze vodou poškozených kabelů v Blance, dnes prolomili zástupci dodavatelských firem. Voda se podle nich do tunelu dostala v roce 2013 z Letenské pláni a Malovanky.
Poprvé umožnily odborné firmy prohlídku poškozených kabelů v tunelu Blanka....

Poprvé umožnily odborné firmy prohlídku poškozených kabelů v tunelu Blanka. Voda do něj natekla po přívalových deštích v roce 2013 vjezdy na Letenské pláni a na Malovance. | foto: ČTK

Firmy ukládaly kabely pod chodníky, do takzvaných průchodek, na jaře 2013. Na konci dubna přišly přívalové deště. Víka v chodnících byla v tu chvíli ještě  nedodělaná, nebo ještě zcela netěsnila. „Pokud budou všechny poklopy zavřené, dovnitř se voda nedostane, jsou vodotěsné. Pokud by přišel déšť nyní, voda by se ke kabelům již nedostala,“ řekl Alexandr Butovič, výrobní ředitel firmy Satra, která je hlavním projektantem tunelu.

Do Blanky natekla voda právě v roce 2013 vjezdy na Letenské pláni a na Malovance. Potom se dostala do chodníků a poškodila kabely, které jimi vedou.

V nejnižším místě tunelu jsou čerpadla, která vodu odvedou

Právě zničené kabely způsobily odklad zprovoznění Blanky na přelomu března a dubna. Vedení hlavního města nyní jedná s dodavateli, jak problém technicky vyřešit a kdo zaplatí nové kabely a jejich instalaci.

Za normálního stavu, pokud jsou poklopy zavřené, voda podle Butoviče steče tunelem do nejníže položeného místa tunelu. Tam ji odčerpají čerpadla a k technickému vybavení Blanky se nedostane.

Kdo problém zavinil a kdo zaplatí výměnu poničených kabelů zatím není jasné. Stejně tak není známo technologické řešení výměny, nejasný je tudíž i termín zprovoznění Blanky. Magistrát i dodavatelské firmy nyní čekají na posudek soudního znalce a vyjádření pojišťoven.

Dolínkovi stačí, když bude vědět, kdo to zaplatí

Všechny firmy vinu za zničení kabelů odmítají. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) dnes opět odmítl, že by poškozené kabely měla platit Praha. „Zbývá vyměnit tyto kabely, provést zkoušky a Pražané mohou tunelem jezdit. Mně stačí, když mi dodavatelé řeknou, kdo z nich to zaplatí,“ řekl.

Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun, tunel si tak vyžádá asi 37 miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb.

Autor: ČTK
zpět na článek