metro.cz

Opencard je podle posudku předražená, Pražané dostanou jiné doklady a tarify

  9:50aktualizováno  11:21
Cestující v Praze si budou vybírat mezi různými cestovními doklady, tarify a způsoby platby za městskou hromadnou dopravu. „Základem je přestat zamykat klienty do jediného projektu a zkusit jim otevřít svět,“ řekl na dnešním setkání týkajícím se Opencard předseda magistrátní komise pro ICT Ondřej Felix. Kdy se tak stane, není jasné. První otevřená výběrová řízení začne město podle Felixe vypisovat na podzim letošního roku. Náklady nevyčíslil. „Bude to hluboko pod náklady na Opencard,“ doplnil. Ta je podle posudku, který si město
Opencard (ilustrační foto) | foto: Metro.cz

Cestující budou podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) zatím dál jezdit na Opencard. Městu ještě zbývá 50 tisíc licencí, aby mohlo vydávat karty novým žadatelům. Alternativním jízdním dokladem jsou pak papírové kupony. Zároveň pokračuje soudní pře s majitelem práv k Opencard, firmou eMoneyServices (EMS). „Do doby, než budou dořešeny soudní spory, neumím si představit dál rozvíjet spolupráci s EMS,“ uvedla Krnáčová. „Pak se může EMS přihlásit stejně jako jakákoli jiná firmy do výběrového řízení,“ doplnila. EMS vede s Prahou čtyři soudní spory o 170 milionů korun.

Předběžným opatřením soudu je podle člena komise pro ICT Jakuba Michálka zajištěn bezproblémový chod Opencard. „Máme za to, že bychom limitovanou podporou nadále udržovali Opencard do doby, než vyprší všechny licence,“ uvedla primátorka. Podle Felixe pokračují jednání s vedením Středočeského kraje ohledně integrace dopravy.

Opencard je předražená

Karta Opencard stála Prahu 1,74 miliardy korun, projekt je předražený, zastaralý a neužitečný. Vyplývá to z posudku společnosti Nexia AP a.s., který si nechalo město zpracovat. Projekt je výhodný podle posudku pouze pro majitele majetkových práv k opencard, firmu eMoneyServices (EMS). Sdělil to Valdemar Linek z Nexia AP. Nexia další rozvoj karty nedoporučila. „Projekt je nejen investičně, ale i provozně velmi nákladný, aniž by pro město znamenal skutečný přínos,“ uvedl Linek. Z uvedených 1,74 miliardy korun přišel na miliardu provoz, kapitálové výdaje činí 665 milionů korun. Pro EMS je ovšem karta „velmi výhodným podnikem“, stojí v posudku. „Čistý výnos pro EMS je 650 milionů,“ uvedl Linek.

S tím ale provozovatel nesouhlasí. Pokud Praha nebude pokračovat v projektu opencard a rozhodne se vypsat otevřená výběrová řízení, vydá se nákladnější a zdlouhavější cestou. Novinářům to dnes za majitele práv ke kartě, firmu EMSekl Martin Opatrný. Zároveň zpochybnil výsledek posudku firmy Nexia AP a.s., který dnes představilo vedení města. „Společnost Nexia vychází z dokumentů poskytnutých Prahou, nikoli ze znalosti oboru,“ uvedl Opatrný. EMS podle něj v uplynulých měsících podala několik nabídek na rozvoj multifunkční karty, vedení města ale prý s firmou nekomunikuje. 

O kartě Opencard

Karta Pražana pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS). Praha ji postupně začala zavádět od roku 2006. Kartu Opencard vlastní asi 1,2 milionu cestujících. Městu postupně docházejí licence pro vydávání nových karet, zároveň končí možnost opětovně prodloužit platnost vydaných karet.

Autor: ČTK
zpět na článek