Po Vltavě se v Praze každý rok plaví asi milion lidí. Ti mohou plout na kolesových parnících i osobních motorových lodích. Po Vltavě také plují lodě s hybridním pohonem. V metropoli se lodní dopravě věnuje 12 společností a registrováno je zde přes 80 lodí.
V pondělí má do Prahy připlout zcela nová loď pojmenovaná Bohemia Rapsody, která se stane největší lodí v hlavním městě. „Na palubu pojme 220 lidí. Slavnostní vyplutí se bude konat 7. května,“ řekl výkonný ředitel Pražské paroplavební společnosti Štěpán Rusňák.
Dva parníky jsou památkově chráněné
Jedny z nejznámějších lodí jsou kolesové parníky Vltava a Vyšehrad. „Oba dva jsou chráněny jako památky,“ řekl Rusňák. Vltava letos slaví své pětasedmdesáté narozeniny. Vyšehrad je ještě o dva roky starší - na vodu byl spuštěn 1. května 1938 pod svým původním názvem Antonín Švehla.
Kromě osobních motorových lodí, takzvaných velkých lodí, které běžně po Vltavě plují, mohou lidé spatřit i flotilu tzv. malých lodí. Mezi nimi jsou i první lodě s hybridním pohonem, které jsou částečně poháněny elektrickou energií.
Češi a Pražáci plují nejčastě do zoologické zahrady
Plavební společnosti ročně po Vltavě přepraví na milion cestujících. Nejvíce, asi 600 tisíc, jich odbaví Pražská paroplavební společnost, která letos slaví 150 let od svého založení. Mezi cestujícími jsou Češi i cizinci. „Češi nejčastěji plují linkou z centra do zoo, ročně asi 50 až 70 tisíc cestujících,“ řekl Rusňák.
Zájemci o plavbu na Vltavě si mohou v Praze vybrat, kromě cest například na Slapy, také některou z okružních plaveb. Ty jsou od hodinové až po tříhodinovou. Ceny za plavby se pohybují v řádu stokorun.