metro.cz

Segwaye jsou horší než hazard a nevěstince, říká starosta Prahy 1

  9:07
Radnice Prahy 1 se neustále pře s provozovateli o vozítka segway v centru. Zatím neúspěšně.
Segway (ilustrační foto)

Segway (ilustrační foto) | foto: Jan Marek

Úzkými ulicemi v centru města sviští podle odhadů tři stovky segwayů. Pro Prahu 1 nepřítel, pro jich provozovatele podnikání. Uprostřed stojí chodci, kteří se na chodnících s vozítky střetávají.

„Počty segwayů rostou. Máme poslední šanci je zastavit,“ říká starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký. Jezdci na vozítkách mají stejná práva jako chodci a obdobně se na ně dívá i zákon. Proto mohou bez omezení jezdit po chodnících.

Centrum města zažívá boom segwayů

„Je to hazard se zdravím lidí. Mám strach, že se to bude řešit, až se stane někomu velký úraz,“ říká Lomecký. Podle něj jen Nemocnice Na Františku eviduje desítky podobných úrazů.

Přesné statistiky ale neexistují. „Přehled o úrazech na segwayích nemáme,“ říká mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová.

Segway je podle Lomeckého větší zlo než herny nebo nevěstince. „Do nich chodit nemusíte, ale po chodníku chodit musíte,“ tvrdí Lomecký. Chtěl by docílit toho, aby radnice získala možnost vozítka vyhláškou zakázat, případně je vykázat z problémových míst.

Provozovatelé vozítek tvrdí, že jim chtějí zlikvidovat podnikání

Opačný názor mají ale provozovatelé vozítek. „Jsme pro regulaci, nikoliv pro likvidaci našeho podnikání,“ říká Jan Večeřa z Asociace segwayů. Každý klient je podle něj proškolen a podepíše pravidla, která má během vyjížďky dodržovat.

Že dochází k úrazům, ale přiznává i on. „Když dojde k úrazu, je to v devadesáti procentech případů turista, který třeba na Petříně při vyjížďce nezvládne svůj stroj,“ namítá Večeřa. Problémy podle něj způsobují především provozovatelé, kteří stojí mimo asociaci. „Provozovatelé hlavně z Ruska to neřeší, když radnice segwaye zakáže, přestěhují své stroje do jiného města,“ dodává.

Budoucnost segwayů by měla upravit novela silničního zákona, která má za sebou první čtení ve Sněmovně. Jezdci na vozítkách podle ní sice zůstanou chodci, ale radnice získá možnost omezit jejich provoz dopravní značkou.

„Máme 440 ulic nevhodných pro segwaye. Každá má dva chodníky, na každý mají přijít dvě značky. To je patnáct set značek,“ staví se proti současnému návrhu zákona Lomecký.

Připomínky mají i provozovatelé. „Je potřeba zajistit kontrolu helem a alkoholu. Pak ať policie srovná ty, kteří dělají nepořádek,“ uzavírá Večeřa. 

Autor: Robert Oppelt
Témata: doprava, zdraví
zpět na článek