metro.cz

V metru na Bořislavce jsem se skoro přerazila, říká nevidomá žena

  12:00
Nevidomým stojí v cestě sloupky. Někdy i nešťastně umístěné dveře. Kráčíte po vodicí čáře, rýze na zemi, která je pro vás jediným orientačním vodítkem při chůzi, a najednou narazíte do sloupku před vámi.
Lia Kasslová postupně ztrácí zrak a téměř neslyší. Proto má také její slepecká...

Lia Kasslová postupně ztrácí zrak a téměř neslyší. Proto má také její slepecká hůl červené pruhy. | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Pokud jste zrakově postižení, může se vám v nových stanicích metra Petřiny a Bořislavka snadno stát, že narazíte hodně tvrdě. Své o tom ví hluchoslepá Lia Kasslová, kterou překážky v podobě sloupků i dveří umístěných blízko u vodicích čar překvapily.

„Když jsem šla do metra na Petřinách, málem jsem se přerazila,“ stěžuje si Kasslová, kterou překážka v podobě sloupku ohraničujícího vstup do placené zóny zaskočila.

Slepecká hůl v ruce praváka není u výstupních dveří zrovna bezpečná.

Další překážka pro nevidomého.

„Jsem zvyklá, že mě na překážku alespoň upozorní přerušená vodicí linie. Tady tomu tak není,“ kroutí hlavou Kasslová. Podle ní se podobný problém nalézá také na Bořislavce, kde je vodicí linie příliš blízko u dveří. „Máme chodit třicet až čtyřicet centimetrů od vodicí linie a hůlkou máme přejíždět a určovat si směr v úhlu čtyřiceti pěti stupňů. Takto zde projít nelze,“ tvrdí Kasslová.

Podle Viktora Dudra ze Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých jsou linie sice ne příliš šťastně vymyšlené, normám ale odpovídají. „V rámci stavby byly vodicí linie postaveny, jak nejlépe to jen šlo,“ říká Dudr, podle něhož záleží také na stylu chůze handicapovaného.

„Každý chodí trochu jinak. Někdy se může stát, že je slepec lajdák, zvolí špatnou techniku a pak se může praštit loktem či bokem o sloupek,“ popisuje Dudr. Podle něj nejpalčivějším problémem nových stanic metra A nejsou nevhodné překážky, ale celková absence vodicích čar ve stanici Nádraží Veleslavín. „Několikrát jsme to kritizovali, ale nebylo to nic platné. Čáry prý ale do budoucna plánují zbudovat,“ uzavírá Dudr.

Mají si nevidomí dávat na áčku pozor?

Vodicí čáry na nových stanicích metra A jsou údajně v pořádku.

  • Podle Zdeny Jelínkové z občanského sdružení pro hluchoslepé Lorm je pohyb v nových stanicích metra A bezpečný, pokud nevidomý zvládá techniku hole.
  • Je také nutné si trasu nastudovat, zmapovat a bezpečně osvojit, než se zrakově postižený jedinec vydá na trasu sám.
  • Vodicí linie ve stanicích metra A Petřiny a Bořislavka prošly řadou testů, kdy nevidomí spolu s doprovodem prošli jednotlivé trasy a zkoušeli, zda je možné se ve stanicích bezpečně pohybovat.
  • Dopravní podnik se k problému nevyjádřil.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek