metro.cz

Dalších 19 fotografií v galerii
Martin Blecha se svým 3D modelem vozu pražského metra. | foto: Archiv Martina BlechyMetro.cz

GALERIE: Vymodeloval Čoudu a potom zazářil na mezinárodní soutěži v Houstonu

  9:45
Na kurz 3D modelování začal chodit Martin Blecha teprve loni. Teď má student malešické průmyslové školy medaili z mezinárodní soutěže studentský projektů i-Sweep v americkém Houstonu. Odtamtud si díky svým modelům pražského metra dovezl bronz v kategorii Engineering. Jeho modely nejspíš využije i dopravní podnik pro školení řidičů.

Jak jsi se do soutěže vlastně dostal?

Všechno to začalo tím, že jsem se v prváku zúčastnil jako divák soutěže Design Star 2014. To je školní soutěž studentských projektů modelování, která se každoročně u nás ve škole na Třebešíně koná. S kamarády jsme si řekli, že se musíme za rok zúčastnit taky. Loni v lednu jsem pak začal chodit na kurz 3D modelování, kde jsem jako svůj první projekt vytvořil lokomotivu ČD 754. Po skončení kroužku jsem se rozhodl, že budu v modelování pokračovat a protože jsem fanoušek do dopravy, tak jsem si tentokrát vybral soupravu metra 81-71, tak zvanou „Čoudu“. Model jsem pak přihlásil do školní soutěže, kterou jsem vyhrál. Díky tomu jsem se dostal na Expo Science Amavet, což je už celostátní soutěž vědeckotechnických projektů. Bodoval jsem i tam a to mě dostalo až na soutěž v americkém Houstonu.

Popiš, jak se model vytváří.

Jedna souprava je tvořená zhruba z 1 750 000 polygonů. Veškerou práci jsem dělal v profesionálním programu, který se používá k tvoření animací a vizualizací. Používali ho například ve filmu Piráti z Karibiku. Model jsem začal tvořit loni v červnu. Na podzim 17. listopadu pak byla historická jízda, kde jsem si vagon detailně nafotil. Díky fotkám jsem pak domodeloval interiér a veškeré viditelné detaily, třeba i šroubky v kabině. Náročné to bylo i tím, že v době, kdy jsem 81-71 tvořil, jsem neměl možnost podívat se na podvozek ani pult zblízka, a tak jsem tvořil „baj voko“ podle fotek z internetu. U soupravy 81-71M bylo asi nejtěžší vychytat ten správný tvar a rozměr sedaček. Celkově mi práce na modelech zabrala přes 1 100 hodin práce a stále je ještě na čem pracovat.

Ví o tvých modelech dopravní podnik?

S dopravním podnikem jsem byl v kontaktu až v samém závěru modelování, protože jsem chtěl „rozpohybovat“ model kabiny a nasimulovat jízdu v reálném tunelu. K tomu jsem potřeboval natočit si celou trasu B a dopravní podnik mi to umožnil. Od té doby o modelech ví a velmi se jim líbí. Uvažuje se i o jejich uplatnění při výuce strojvedoucích. Díky modelu mě oslovila i společnost Wapp, která tvoří simulátory pražského metra. Já se na aplikaci podílel tak, že jsem pro ni vytvořil celou trasu B.

Kam se chystáš po střední škole?

Chci jít určitě na vysokou, na strojařinu do Liberce. A pak nejlépe někam do dílen. K metru třeba. Teď jsem byl čtrnáct dní na praxi v opravárenské základně metra, kde jsem pracoval s pneuvýzbrojí.

Komentáře

zpět na článek