metro.cz

Bývalý vojenský pilot si s kamarády splnil sen. Zase létá s letadlem Mig 15

  12:05
Už více než čtyři a půl roku nelétá jako vojenský pilot, ale bývalé armádní letadlo pilotuje. Dvaapadesátiletý Roman Svoboda spojil svůj další letecký život s letadlem Mig 15. Pokud by letadla také slavila narozeniny, tak tomuto jedinému létajícímu stroji v Evropě, je právě letos šedesát. V sovětské licenci bylo vyrobeno v roce 1955 v Aeru Vodochody. Až do roku 1990 létalo v Polsku a poté ho do svého muzea v Kalifornii koupil Američan Tom Smith. V roce 2013 se letadlo vrátilo na české nebe, když ho od něj koupila parta nadšenců, většinou bývalých vojenských pilotů a mechaniků. Letadlo v českých barvách má na trupu číslo 2514 a je jediným létajícím Migem 15 v Evropě. V sobotu se divákům představilo na Airshow ve Kbelích.
Josef Miřácký a Roman Svoboda na Airshow ve Kbelích.

Josef Miřácký a Roman Svoboda na Airshow ve Kbelích. | foto: Josef Škvor, Metro.cz

Jak a kdy jste začínal svoji leteckou kariéru?

Před šestatřiceti letech, v letech 1979 až 80 jsem začínal jako plachtař v Mladé Boleslavi, pak na motorových letadlech. V roce 1982 jsem šel na pilotní školu do Košic a tam o rok později začala moje proudová kariéra. Rok na delfínech (L-29), rok albartosech L-39, ve čtvrťáku po státnicích jsme začali na migu 21. Jedenadvacítky mě provázely prakticky až do roku 2006. Mezitím jsem měl ještě jeden rok na SU-22. Dalších pět let jsem létal na gripenech. V říjnu 2010 jsem pak skončil vojenskou kariéru.

Musí to být nepříjemný pocit s pilotováním proudových letadel skončit. Jak jste se tedy dostal zpátky k migu?

Potkal jsem bláznivého a zapáleného kolegu Josefa Miřáckého s tímhle nápadem a od roku 2011 jsme náš sen realizovali. Létající éro bylo v Americe, tak jsme to sem převezli po dlouhých peripetiích. Založili jsem společnost Czech Flying Legends. Pracovalo se na tom, aby všechno vyhovovalo úřadům a předpisům, abychom mohli začít létat.

Kolik máte nalétáno hodin ve vojenských letadlech?

V armádě mám nalétáno asi 2600 hodin. V Kanadě jsem si pak udělal základní přeškolení, protože tam byla cesta k civilnímu létání nejrychlejší. Další hodiny jsem pak nalétal ve Spojených státech.

Jaké je srovnání létání na letadlech SU, Gripen a Mig?

Su bylo to samé, jako mig. To je manuál. Gripen je jiný, to je komputer, tam už to není o pilotování. Je tam obrovské množství věcí, které pilotovi pomáhají. Kdežto všechno na migu je jako v letadlech klasických.

Kolik jste na letadle odpracovali hodin, než jste ho dali dohromady?

Na to se opravdu musíte zeptat techniků.

Takže vy to máte od létání a oni od údržby?

Ne, ne. Odborné věci řeší oni, já jsem dělal spíš ty práce neodborné. Třeba kabinu jsem natíral celou, pomáhal jsem jim. Ale na odborné záležitosti jsou skutečně oni.

Které je vaše domovské letiště je?

Máme sídlo na letišti v Hradci Králové, kde jsou pro naše létání nejpříznivější podmínky.

Jak se udržuje bývalý vojenský pilot v kondici pro létání?

Mám hodně času, takže pořád jezdím na kole.

Autor: Josef Škvor Metro.cz
zpět na článek