metro.cz

Oprava Libeňského mostu se připravuje od povodní před třinácti lety

  10:58
Lidé, kteří včera večer přišli do auly Základní školy v Tusarově ulici, se mohli poprvé seznámit s vizualizacemi toho, jak bude vypadat nový Libeňský most. Radnice ale hlavně chtěla občanům vysvětlit, proč s opravou v současné podobě nesouhlasí.

Další 1 fotografie v galerii
Libeňský most (vizualizace). Šikmo pod mostem prochází Voctářova ulice. | foto: Archiv TSK PrahaMetro.cz

Most

Libeňský most byl navržen v kubistickém slohu podle projektu architektů Pavla Janáka a Františka Mencla.

  • Nahradil původní dřevěné provizorium z roku 1903. Pro veřejnost byl otevřen 29. října 1928 k 10. výročí vzniku Československé republiky za účasti prezidenta T. G. Masaryka.
  • Most má délku 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně pak 780 metrů, což ho činí nejdelším silničním mostem v metropoli.
  • Most šestkrát v historii změnil svůj název, jmenoval se Baxův i Stalingradský.

Důkladnou opravu chystá Technická správa komunikací. Jenže ne každý ji vítá. Proti je například právě radnice Prahy 7, které se nelíbí plánované rozšíření mostu o pět metrů. V současné době je most široký jedenadvacet metrů.

„Neshledáváme žádný důvod k plánovanému rozšíření mostu. Jeho dnešní profil zcela odpovídá jeho současnému i budoucímu významu,“ řekl starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Rozšíření mostu by podle něj přivedlo do už tak přeplněných ulic Holešovic a Buben ještě více aut.

Podle radnice vlastně nejde o žádnou rekonstrukci, ale demolici a novostavbu. „Je to významná architektonická památka,“ dodal starosta.

Ovšem Technická správa komunikací i magistrát jsou jiného názoru. Rekonstrukci už podle nich nejde zastavit. „Museli bychom žádat o nové stavební povolení, což by zabralo tři roky práce,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Podle něj by se zpozdila třeba i oprava Hlávkova mostu, protože bez rekonstrukce Libeňského mostu není možné začít jeho opravy. Jen posouzení vlivu rekonstrukce na životní prostředí (EIA) trvalo sedm let.

Technická správa komunikací zároveň už delší dobu upozorňuje na špatný stav mostu. „V roce 2009 jsme si nechali udělat studii technického stavu mostů a Libeňský most vyšel jako jeden z nejhorších, který nejvíce utrpěl povodní v roce 2002 a již dlouhou dobu čeká na generální opravu,“ uvedl šéf TSK Ladislav Pivec.

Na mostě se teď nesmí potkat dvě protijedoucí tramvaje

Pokud se s opravou nezačnou rychle, hrozí podle Pivce omezení individuální automobilové dopravy. Omezení zatím na mostě platí jen pro vozidla nad 7,5 tuny a na mostě se nesmí potkat dvě protijedoucí tramvajové soupravy.

Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena nosná konstrukce.

Aktuální veřejnou zakázku na opravu mostu schválilo zastupitelstvo loni v létě. Technická správa komunikací předpokládá, že smlouvu s vítězem výběrového řízení podepíše na podzim letošního roku a stavět se bude dva roky.

Rozpočet je zhruba dvě miliardy. Po rekonstrukci by na mostě měla vzniknout cyklostezka a tramvajové koleje budou zatravněny.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek