metro.cz

Šalina, električka nebo tramvaj. Která z nich je nejhezčí?

  17:59
Brnem jezdí šaliny, Prahou a Libercem tramvaje a Bratislavu brázdí električka. Někde své tramvaje milují, jinde se design vozů městské hromadné dopravy místním moc nezamlouvá a tiše závidím jiným městům. Deník Metro se rozhodl zjistit, kde mají nejhezčí tramvaje.
Která z nich je nejkrásnější?

Která z nich je nejkrásnější? | foto: Metro.cz

Pražské, brňenské nebo bratislavské? Kde mají nejkrásnější tramvaje?

Praha

V pražském vozovém parku jsou nejmodernější tramvaje vozy 15T. Do ulic metropole navíc letos vyjedou jejich ještě o chlup modernější varianty. „Ty budou mít wifi s internetem zdarma, klimatizaci a nový typ plastových sedaček. Oproti současným vozům budou mít i nový design čela s LED páskem,“ slibuje Aneta Řehková, mluvčí pražského dopravního podniku.

V Praze je největší klasikou vůz T3. „Tyto tramvaje mají jednoduchou a účinnou ventilaci, praktický interiér a jejich údržba je nenákladná,“ připomíná Řehková.

15T

T3

Brno

Nejmodernější stroje, které sviští brněnskými ulicemi se jmenují VarioLF. Jedná se o kompletní rekonstrukce starých vozů ČKD Tatra T3 a kloubových ČKD Tatra K2. „V Brně jsou tramvaje v provozu ve dvou modifikacích. Typ VarioLFR.E je více než patnáct metrů dlouhé vozidlo s nízkopodlažní prostřední částí. Maximální rychlost tramvaje je šedesát kilometrů za hodinu. Kapacita vozu je sto cestujících,“ popisuje tramvaj mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Moravské město brázdí i tramvaj VarioLF2R.E. Dvoučlánkové vozidlo dlouhé skoro dvacet tři metrů disponuje čtyři vstupy, z nichž dva jsou nízkopodlažní. Vozy je možné provozovat samostatně nebo spojené do dvojic. „V minulosti byla provozována i varianta soupravy 2x VarioLF2, která se svoji délkou přes čtyřicet pět metrů tvořila nejdelší tramvajové vozidlo provozované na území České republiky,“ chlubí se brněnským unikátem Hailichová.

Nejběžnější tramvají v Brně je ČKD Tatra T3. Vstup do vozu je třemi dveřmi, šířka vozu je dva a půl metru. Tramvaj má kapacitu zhruba sto deset cestujících. Maximální provozní rychlost je šedesát kilometrů za hodinu.

VarioLF

Tatra T3

Ostrava

Ve třetím největším městě v České republice se ulicemi prohání také vozy Vario. Ostravou jezdí jak patnáctimetrové Vario LF, tak skoro třiadvacetimetrové LF2 i přes třicet metrů dlouho LF3. „Kromě bezbariérovosti se tramvaje mohou pochlubit i moderní elektrickou výzbrojí i nejmodernějšími prvky palubního, informačního, odbavovacího i kamerového systému,“ popisuje vozy Miroslav Albrecht, mluvčí ostravského dopravního podniku.

Vozy Vario dosahují maximální rychlosti 65 kilometrů za hodinu. I nejmenší typ této tramvaje sveze až 33 sedících a 60 stojících cestujících.

Nejběžnější tramvaj v Ostravě je také typ ČKD T3. “Těch, máme stále ještě přes sto kusů,” dodává Albrecht.

Vario LF

ČKD T3

Plzeň

Koleje západočeského města brázdí také vozy Vario, konkrétně Vario LF 2/2 IN, tak zvané „inky“. Jedná se o částečně nízkopodlažní obousměrné vozidlo, vybavené kamerovým systémem a klimatizací. Zajímavostí vozu tempomat, který slouží k udržení ustálené rychlosti. Obsaditelnost vozu je o polovinu větší než u standardního vozu T3R a při plném obsazení pojme téměř 200 cestujících, z toho 40 cestujících sedí. Vůz disponuje také čtyřmi místy pro kočárky nebo invalidní vozíky.

Již zmíněný typ tramvaje T3R.P je nejběžnějším vozem v Plzni. Jedná se o rekonstrukci původních tramvají typu T3 z šedesátých let minulého století. Rekonstrukce tramvají znamenala mimo jiné i úpravy stanoviště řidiče, přičemž byl do většiny vozů nainstalován ruční řadič. Jízdu a brzdu tramvaje tak v těchto vozech ovládá řidič levou rukou. Původně bylo na tramvaji nožní ovládání přes pedály. Změnu zaznamenali také cestující, byl dosažen nový elektronický informační systém a vyměněny sedačky a osvětlení.

Vario LF 2/2 IN

T3R.P

Liberec

Po kolejích v severočeském městě jezdí Pražany oblíbená „Evička“. Lépe řečeno její větší sestřička. V dnešních dnech v Praze občas potkáte tramvaj EVO1, kterou si zdejší obyvatelé překřtili roztomilou přezdívkou. Žlutobílý vagónek, který je právě testován na metropolitních kolejích, na podzim poputuje nejspíš právě do Liberce. Zde už přes dva roky vozí cestující tramvaj EVO2.

Liberecká tramvaj je v celé délce nízkopodlažní. „Jejími dalšími přednostmi jsou zajímavý design a možnost zakoupení jízdenky prostřednictvím bezkontaktní bankovní karty,” představuje tramvaj Tomáš Krebs z libereckého dopravního podniku.

Nejrozšířenější tramvají v Liberci je pak modifikovaný vůz T3. „Nespornou zajímavostí jsou pak poslední dvě tramvaje typu T2, ty jsou dokonce poslední na světě. Obě jsou zařazeny do pravidelného provozu na úzkém rozchodu kolejí mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou,” upozorňuje na perličky z liberecké vozovny Krebs.

EVO2

T2R

Olomouc

Ozdobou olomouckého vozového parku jsou stroje Vario LF+. Tato tramvaj je obousměrná, tedy má dveře na pravé i levé straně a je určena pro provoz na trati, která není zakončena smyčkou případně na jednokolejnou trať. „Tramvaj je částečně nízkopodlažní, tedy určena pro přepravu kočárků i invalidních vozíků,“ popisuje olomouckou chloubu mluvčí dopravního podniku Martina Krčová.

Při cestě po metropoli Hané se rozhodně nudit nebudete. „Tramvaj je vybavena LCD monitory, na kterých mohou být cestující informováni o omezení provozu, je zde umístěna reklama a v současnosti na těchto monitorech běží logické hádanky, které cestujícím mohou ukrátit cestování,“ poukazuje na vychytávku Krčová.

Stejně jako v řadě dalších měst po České republice je i v Olomouci nejrozšířenější tramvají model T3.

Vario LF+

T3

Bratislava

Nejmodernější tramvají slovenské metropole jsou vozy ForCity Plus Škoda 30T. Tyto obousměrné pětičlánkové tramvaje pojmou až 356 cestujících. „Nové tramvaje poskytují především komfortní přepravu. Jsou kompletně vybaveny klimatizací. Zároveň disponují spolehlivým kamerovým systémem se šesti vnitřními a šesti venkovními kamerami, které zvyšují bezpečnost cestujících,“ popisuje vozy Adriana Volfová , mluvčí bratislavského dopravního podniku.

Tramvaje jsou přizpůsobeny i pro cestování nevidomých cestujících. „Ve vozech je speciální systém včetně zařízení pro hlasovou komunikaci mezi nevidomými cestujícími a řidičem. Pro cestující se sníženou pohyblivostí je připravena i výklopná plošina a téměř celá tramvaj je koncipována jako nízkopodlažní,“ připomíná bezbariérovost Volfová.

Nejběžnější tramvají bratislavského vozového parku je Tatra K2S. Tento typ vznikl modernizací starších tramvají československé výroby Tatra K2, některé vozy byly zcela nově postaveny na dokladech původních tramvají.

ForCity Plus Škoda 30T

Tatra K2S

Hlasování skončilo v sobotu 1.srpna ve 23:30.

Kde mají nejkrásnější tramvaje?

celkem hlasů: 17531

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:30 sobota 1. srpna 2015. Anketa je uzavřena.

Bratislava
Bratislava 4272
Liberec
Liberec 4132
Praha
Praha 3743
Brno
Brno 2780
Plzeň
Plzeň 1455
Ostrava
Ostrava 682
Olomouc
Olomouc 467
Autor: Metro.cz
zpět na článek