metro.cz

Nabídce na Královské cestě má pomoci dohoda majitelů domů

  16:58
Ke kultivaci reklamy a nabídky obchodů Královské cesty, která spojuje náměstí Republiky přes Staroměstské náměstí s Pražským hradem, by mohla pomoci dohoda majitelů tamních domů. Shodli se na tom úředníci i zástupci vedení radnice Prahy 1 a magistrátu.

Další 1 fotografie v galerii
Chodící reklama v Celetné ulici. | foto: David SedleckýMetro.cz

Problémem trasy v historickém centru je přemíra reklamy i sortiment obchodů, který nekoresponduje s historickým centrem Prahy. „Stěžejní problém je v sortimentu uvnitř obchodů, kam bohužel nezasáhne moc pražských úředníků ani státní správy,“ uvedl radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL). Kam pravomoci pražských úředníků sahají, tam se podle něj daří situaci zlepšovat.

Podle místostarosty Prahy 1 Daniela Hodka (ČSSD) chybí legislativní nástroj, který by umožnil obcím ovlivňovat umístění jednotlivých prodejen a jejich sortimentu.

„Možná by nebylo od věci sezení s majiteli jednotlivých prostor, dát jim námět a zkusit je motivovat, aby změnili část sortimentu tak, aby v budoucnu byl podobný západním zemím,“ doplnil Wolf.

Pomoci mají nájemní smlouvy

V první části v Celetné ulici by mohla k určité regulaci vést dohoda majitelů, kterými jsou často Praha, městská část Praha 1 nebo státní instituce jako soud či univerzita.

„Formou nájemních smluv se dá regulovat, co tam bude a jak budou reklamy a zahrádky vypadat,“ dodal ředitel odboru památkové péče Jiří Skalický. Město by mohlo podle něj provozovatele motivovat i soutěží o nejhezčí reklamu či označení obchodu.

Poslední podobná prohlídka, které se zúčastnili zástupci památkářů, stavebního i živnostenského odboru magistrátu i Prahy 1, se uskutečnila asi před půl rokem.

Většina z tehdy odhalených 42 pochybení už byla vyřešena, některé nepovolené reklamy se ale na svá místa vrátily. „Naučíme jedny, ti to odstraní, obmění se a jdeme zase znova,“ vysvětlila ředitelka živnostenského odboru pražského magistrátu Eva Novaková.

Některé reklamy zůstanou

Na některé formy reklamy ale úředníci nedosáhnou. Například zaparkované rikšy před masážními salony, polepy výloh nebo „historické“ vitríny, ve kterých jsou umístěné plazmové obrazovky.

„Památkový zákon na to nebyl připravený, protože vznikl v roce 1987. Jeho novela snad něco podchytí,“ řekl Skalický. Postupně se úředníci snaží tlačit také na vzhled a umístění předzahrádek restaurací. „Zmizely podesty, velké reklamy na deštnících a většina ohrazení,“ dodal.

Autor: ČTK
zpět na článek