metro.cz

Naše skútry hlučí míň než sekačky chalupářů, tvrdí zástupce lodního průmyslu

  12:14
Jedna strana kvituje, že turistický ruch podél vodních toků konečně dostal potřebný spád, tu druhou to vůbec netěší. Názorově proti sobě stojí výrobci a prodejci lodí na straně jedné a starostové obcí v okolí splavovaných řek na té druhé. Jablkem sváru je vyhláška platná od dubna, která uvolnila podmínky pro provoz vodních skútrů a silných motorových člunů.
Připlouváme ke štechovické komoře, poslední na cestě na Slapy. | foto: Metro.cz

Ve zkratce: došlo k rozšíření oblastí, kde lze se skútry jezdit. A tam, kde to dříve nebylo možné, to za určitých podmínek už jde. „Pokud to řeknu velmi zjednodušeně, přihlášené skútry se mohou používat úplně všude, kde jezdí ostatní lodě. Mohou i do plavebních komor, řekl deníku Metro Vladimír Toman z­ Asociace lodního průmyslu.

„Tato vyhláška utlačuje jiné uživatele vody,“ hodnotí však její dopad Jiří Šťástka, starosta obce Chotilsko, která se nachází nedaleko Slapů. Nádrž spadá do vodních cest s nejbenevolentnějšími pravidly pro provoz motorových lodí. Úplný zákaz používání plavidel se spalovacími motory platí pro 61 vodních nádrží a stejný počet řek.

Mezi nejčastější problémy, na které si rekreanti stěžují, je obtěžování hlukem. Stejný názor jako Šťástka, zastává podle průzkumu 57 procent turistů. „Novodobé skútry mají nižší hlučnost, než jejich sekačky na trávu,“ kontruje však Toman. 

Podle údajů policie i Plavební správy také ubylo od začátku účinnosti vyhlášky problémů. „Vodní skútry zatím způsobily výrazně méně přestupků než ostatní malá plavidla. Nejčastějšími problémy bylo vedení plavidla osobou bez průkazu způsobilosti nebo bez lodního osvědčení. Alarmujícím je zjištění, že patnáct vůdců vedlo plavidlo pod vlivem alkoholu“, dodal šéf správy Václav Novák. 

Na opilé posádky člunů má pifku také kapitán parníku Vltava Karel Mikšovský. „Musím ale zaklepat, zatím k žádné nehodě nedošlo. Vše zatím vyřešila vysílačka,“ řekl deníku Metro.

Autor: Tomáš Belica Metro.cz
zpět na článek