metro.cz

GALERIE: Pohřebák, kropičák nebo pojízdná prodejna. Zapomenuté pražské tramvaje

  8:06
Tramvaje po Praze nevozily jen lidi. Víte, co všechno jezdilo po kolejích? Tisíce fanoušků pražské MHD mají novou velkou hvězdu – mazací tramvaj, ale není to zdaleka poprvé, co se na nějakou tramvaj čeká na rohu a­ netrpělivě se vyhlíží.
Pohřební tramvaj.

Pohřební tramvaj. | foto: Archiv DPMetro.cz

Když si legendární primátorská tramvaj, vůz s číslem 200, zahrála hlavní roli ve filmu Pohádka o staré tramvaji, dostala jméno Terezka. Filmaři vůz, který byl původně určen jako slavnostní tramvaj pražských primátorů, natřeli namodro a číslo nahradili obrázkem sluníčka.

„Po natáčení začala Terezka vozit děti, a ­to téměř denně. Malí cestující tramvaj nadšeně vyhlíželi, velmi si ji oblíbili,“ vzpomíná archivář dopravního podniku Pavel Fojtík.

Záchod pro děti

Kvůli předškolákům byla do vozu vestavěna i­ další kuriozita. Na zadní plošině stála dřevěná truhla s pískem a dvěma kruhovými otvory. „Nebylo to nic jiného než nouzový záchod pro děti,“ vysvětluje Fojtík. Primátorská tramvaj tak byla asi jedinou na světě, kde si mohli pasažéři odskočit. Dnes je tramvaj ozdobou sbírek Muzea MHD.

V minulosti tramvaje často nevozily jen cestující. Naprostou raritou byla tramvaj pohřební, která jezdila po metropoli v letech 1917 až 1922. Třeba během první světové války jezdilo například hodně nákladních vozů. Ale zlatou érou speciálních tramvají bylo meziválečné období.

„To jezdilo všechno možné: od těch nákladních, přes kropicí, až po vlečné prodejny tramvajenek,“ vysvětluje Fojtík. Těch neobvyklých tramvají byla podle Fojtíka v minulosti celá řada.

Štěrk, písek i uhlí

Nejdříve metropolí jezdily sněhové pluhy, které ani podobou s běžnými tramvajemi neměly nic společného. Po odmontování radlic sloužily k tahání nákladních vlečných vozů.

Ve vozovnách parkovaly i nákladní motorové vozy, které přepravovaly všechno možné, především štěrk, písek, uhlí, ale i potraviny.

„Významnou roli hrály v­životě města také tramvaje kropicí nebo čističe kolejových žlábků,“ dodal Fojtík. Ale existovaly i sanitní vozy určené k­ převozu raněných od sanitních vlaků do nemocnice.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek