metro.cz

Koňka, moderní i historické tramvaje projely Prahou. Průvod přilákal tisíce lidí

  14:45
Tisíce lidí se dnes v Praze přišly podívat na průvod tramvají, kterým dopravní podnik (DPP) slavil 140 let od začátku fungování pražské městské hromadné dopravy. Lidé stáli podél celé trasy. Průvod zamířil ze Smetanova nábřeží do Stromovky, kam dorazilo jeho čelo zhruba ve 12:00. V průvodu bylo asi 40 tramvají od těch nejstarších až po nejmodernější, zařazena byla i takzvaná koňka, která vyjela 23. září 1875 jako první vůz MHD v Praze.
U příležitosti 140 let hromadné dopravy v Praze se vydaly v neděli na koleje...

U příležitosti 140 let hromadné dopravy v Praze se vydaly v neděli na koleje historické i současné tramvaje a technické vozy. | foto: David SedleckýMetro.cz

Tramvaje se začaly řadit od křižovatky u Národního dovadla směrem ke Karlovu mostu a Křižovnické ulici, řada čtyř desítek vozů pak dosáhla až na Klárov. Již od 9 hodin se na nábřeží začaly shromažďovat davy lidí, kteří si mohli vozy prohlédnout nejen zvenku, ale mohli se podívat i dovnitř.

Slavnostní jízdu tramvají centrem Prahy zahájila primátorka Adriana Krnáčová se svým doprovodem z radnice, všichni v historickém slavnostním oblečení.

Samotnému výjezdu tramvají předcházely projevy primátorky Adriany Krnáčové (ANO), jejího náměstka Petra Dolínka (ČSSD) a generálního ředitele DPP Jaroslava Ďuriše. Všichni byli oblečeni v dobových kostýmech.

„Velký dík za toto jubileum patří především vám, Pražanům, kteří MHD v tak hojné míře využíváte,“ řekl Dolínek. Ďuriš pak poděkoval současným i minulým zaměstnancům DPP. Krnáčová ve své řeči, kterou se snažila přizpůsobit mluvě před 100 lety, vyzdvihla prozíravost někdejšího vedení města, které vznik MHD umožnilo.

V čele průvodu byla historická tramvaj a hned za ní vyjela koňka. Otevřený vůz táhly dva koně. V průvodu byly vozy z celé historie včetně populární tramvaje T3. Celou řadu uzavírala nejmodernější tramvaj Škoda 15T ForCity. Zájemci mohli vidět i některé technické vozy, třeba mazací tramvaj nebo automobily s plošinami, které jsou využívány k opravě trolejí.

V průvodu nechyběla koňka.

Zástupy lidí byly nejen na Smetanově nábřeží, ale prakticky po celé délce trasy průvodu. Ten vedl po Národní třídě, přes Václavské náměstí, poté jely tramvaje Dlážděnou a přes náměstí Republiky a Štefánikův most zamířily na smyčku ve Stromovce.

DPP letos oslavil nejen 140. výročí vzniku pražské MHD, ale autobusovým průvodem si připomněl v červnu také 90. výročí zahájení pravidelné autobusové dopravy. Ta začala jezdit v roce 1925. První autobus sice vyjel již v roce 1908, avšak jejich provoz byl na řadu let přerušen.

Autor: ČTK
zpět na článek