metro.cz

Plochodrážní svatostánek na Markétě byl původně určen atletům

  15:39
Od 19 hodin je dnes na programu jeden z vrcholů plochodrážní sezony – Memoriál Luboše Tomíčka na stadionu na Markétě. Pojďme se podívat na historii tohoto místa.
Jiří Štancl a Milan Špinka na dráze plochodrážní Markéty.

Jiří Štancl a Milan Špinka na dráze plochodrážní Markéty. | foto: Archiv AK MarkétaMetro.cz

Plochodrážní svatostánek původně nebyl šíleným pilotům na motorkách bez brzd vůbec určen. Původně se atletický stadion vybudovaný na místě, které historicky přes tisíc let náleželo břevnovským benediktinům, potýkal s častým silným prouděním větru, a tak atletice příliš nevyhovoval. Proto byl v letech 1957 až 1959 postupně přebudován na plochodrážní.

Jako vzpomínka na tragicky zahynulého jezdce Luboše Tomíčka se zde začal od roku 1969 každoročně jezdit mezinárodní závod, který hostil za léta své éry nejlepší světové jezdce. Od roku 1974 se zde odjela řada závodů mistrovství světa.

Plochá dráha sloužila i estébákům. Řev motorek se jim v roce 1977 hodil k tomu, aby rušili pohřeb Jana Patočky.

Skutečného finále se však Markéta dočkala až v roce 1997, kdy jí poprvé bylo svěřeno Grand Prix – finále mistrovství světa na ploché dráze jednotlivců. Od té doby se každoročně na Markétě jezdí jeden závod Speedway GP, nejprestižnějšího světového seriálu, který byl dříve doménou jen slavných stadionů Wembley, Gorzow, Mnichov či Göteborg.

Zázemí tohoto stadionu z padesátých let však značně zaostávalo, a tak v roce 2000 začala postupná rekonstrukce hlavní tribuny, sociálního zázemí a výstavba protihlukové stěny.

Byť se Markéta rozměry nemůže rovnat obřím plochodrážním stadionům ve světě, svým výhledem a historií se vypracovala na světový unikát.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
zpět na článek