metro.cz

Z které Palmovky mi to jede? Zastávky vyfasují po vzoru Londýna nová označení

  11:21
Palmovka, Klamovka, Bavorská či Nové Butovice. Názvům zastávek a stanic pražské MHD bezesporu originalita nechybí. Problém však nastává ve chvíli, kdy se některé z nich objevují v jízdním řádu i několikrát po sobě. Zastávky se stejným názvem, které jsou ve skutečnosti vzdáleny od sebe někdy i několik set metrů, tak často mohou zmást nejen turisty, ale i rodilé Pražany.

Další 2 fotografie v galerii
Pohled na křižovatku ulic Zenklova a Na žertvách. | foto: Google MapsMetro.cz

„V Nových Butovicích se neustále někdo ptá, odkud jede sto třicet sedmička do Stodůlek,“ diví se čtenář Josef Dřízhal, který se s podobnými situacemi setkává neustále. „Kdo může dát stanici ve Vrchlického ulici název Klamovka a o tři sta padesát metrů dál dát tentýž název znovu,“ dodává Dřízhal.

O tom, že názvy zastávek mohou jednoho potrápit vědí i v páté městské části. Podle radního Prahy 5 pro dopravu Petra Hnyka by nový systém mnohé zjednodušil. „Ideální by bylo problém řešit doplňkovými hlášeními, které by byly na zastávkách umístěny a tak nedošlo k omylu,“ nabízí řešení Hnyk.

Označení zastávek by tak podle něj rozlišilo nejen zastávky se stejnými názvy, ale i s velmi podobně znějícími. „Na pětce máme Poštovku, na devítce najdeme Poštovskou. Někdy si někdo splete Zborovskou se Zborovem, jindy Jinonickou s Jinonicemi,“ vyjmenovává Hnyk. „Tato jména však mají svůj význam. S přejmenovávání bych byl opatrný,“ varuje Hnyk.

Problému stejných názvů zastávek v jednom přestupním uzlu si je vědom i Regionální organizátor Pražské integrované dopravy Ropid. Podle jeho mluvčího Filipa Drápala by ho měl vyřešit nový systém, který by mohl začít fungovat již v příštím roce.

„Základem je označení jednotlivých nástupišť nebo zastávek písmennými nebo číselnými indexy, jako je tomu například v Londýně,“ prozradil Metru Drápal. „Tyto doplňkové informace by se pak používaly ve všech navigačních a informačních systémech a bylo by možné podle nich jednoduše najít jednotlivé zastávky nejen fyzicky na místě, ale i prostřednictvím různých webových nebo mobilních aplikací,“ popisuje systém Drápal.

Podle Drápala se prvních změn dočkáme až v příštím roce. Ačkoliv Ropid nevylučuje přejmenovávání některých zastávek, raději by se podobnému řešení vyhnul. „Mohlo by naopak dojít k ještě většímu zmatení cestujících, kteří chtějí v daném uzlu přestupovat nebo si vyhledávají spojení podle názvu zastávky,“ vysvětluje Drápal.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek