metro.cz

GALERIE: Béčko metra slaví 30 let. Cestující sveze historická souprava

  13:56
Máloco změnilo tvář Prahy tak jako výstavba metra B před třiceti lety a málokteré místo se za posledních několik desetiletí změnilo tolik jako smíchovská křižovatka Anděl.
Zahájení provozu linky B metra 2. listopadu 1985.

Zahájení provozu linky B metra 2. listopadu 1985. | foto: DP PrahaMetro.cz

Původně zde stál jednopatrový klasicistní dům z ­poloviny devatenáctého století. Ve štítě byla freska Zlatého anděla, která dala domu i­ celé křižovatce jméno. Dům v roce 1980 ustoupil výstavbě metra a v roce 1985 ho nahradila přízemní stavba nové stanice metra, tehdy pojmenované Moskevská.

I tu zdobilo umění, mozaika moskevského Rudého náměstí. Do dnešní podoby se křižovatka změnila v ­roce 2000. Tehdy zde byla dokončena kancelářská budova Zlatý Anděl od francouzského architekta Jeana Nouvela, z jejíž fasády shlíží anděl z­ Wendersova filmu Nebe nad Berlínem.

Výročí trasy B připomene i­ dopravní podnik. V neděli a­ v ­pondělí proto do provozu opět zamíří historická souprava metra 81-71, která bude vozit cestující.

Střípky z historie trasy metra B

Zdroj: Dopravní podník hl. m. Prahy

2. 11. 1985

Byl zahájen provoz na prvním provozním úseku tratě B Smíchovské nádraží – Sokolovská (I.B) s 7 stanicemi:Smíchovské nádraží, Moskevská, Karlovo náměstí, Národní třída, Můstek, Náměstí Republiky, Sokolovská. Současně byl zahájen provoz jednokolejné obousměrné manipulační spojovací trati BC na Florenci.

26. 10. 1988

Byl zahájen provoz v úseku Dukelská – Smíchovské nádraží (III.B) se 3 stanicemi: Dukelská, Švermova,Radlická.

22. 2. 1990

Mezi 13 přejmenovanými stanicemi pražského metra bylo i několik na trati B: Dukelská – Nové Butovice, Moskevská – Anděl, Sokolovská – Florenc, Švermova – Jinonice.

22. 11. 1990

Byl zahájen provoz v úseku Florenc – Českomoravská (II.B) se 4 stanicemi: Křižíkova, Invalidovna, Palmovka,Českomoravská.

11. 11. 1994

Byl zahájen provoz v úseku Zličín – Nové Butovice (V.B) s 5 stanicemi: Zličín, Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka. Součástí úseku je most přes údolí Prokopského potoka. Současně byl zahájen pravidelný provoz depa Zličín.

8. 11. 1998

Byl zahájen provoz v úseku Českomoravská – Černý Most (IV.B), zatím jen se 3 stanicemi: Vysočanská, Rajská zahrada, Černý Most. Další stanice zůstaly rozestavěné a z finančních důvodů se dokončovaly za provozu.

16. 10. 1999

Do provozu uvedena stanice Hloubětín.

8. 6. 2001

Do provozu uvedena stanice Kolbenova.

Srpen 2002

Linka metra byla zasažena povodněmi. Zatopeno bylo celkem 11 stanic. Odstraňování následků povodně trvalo téměř celý rok. Jako poslední byly znovuotevřeny až v březnu 2003 stanice metra Křižíkova a Invalidovna.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek