metro.cz

GALERIE: Legendární tramvaje T3 mají narozeniny. Na dortu sfouknou 55 svíček

  5:58
„Té trojky“ patří s přibližně 14 000 vyrobenými kusy k jedné z nejčastěji vyráběné tramvaji na světě. Před 55 lety, 3. listopadu 1960, převzal pražský dopravní podnik první prototypový vůz dnes již legendární tramvaje typu T3.
Linka č. 27 byla společně s linkou č. 4 první, na které se vozy T3 objevily v

Linka č. 27 byla společně s linkou č. 4 první, na které se vozy T3 objevily v pravidelném provozu už 21. listopadu 1962. Na snímku je vůz č. 6210 dodaný v roce 1963, ale už s novou úpravou čelní orientace na střeše vozu, zaváděnou od roku 1964. Orientace za bočním sklem je ale zatím původní. | foto: DPP

Tramvaje T3 byly veřejnosti poprvé představeny v roce 1960 na veletrhu v Brně a v Praze byly poprvé nasazeny do pravidelného provozu 21. listopadu 1962. V modernizované podobě jezdí po metropoli dodnes.

U zrodu tramvaje T3 stál hlavní konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za svůj nadčasový vzhled s typickými kulatými světlomety a vysokým „čelem“ nad předním oknem. První prototyp mohli Pražané spatřit při zkušebních jízdách v červnu 1961. Do ostrého provozu byly „té trojky“ nasazeny koncem roku 1962. Nejprve jezdily na lince číslo 4, tedy ze Zlíchova do Hostivaře. Postupem času se dočkaly i další tratě a v květnu 1974 tramvaje T3 definitivně nahradily své dvounápravové předchůdkyně.

Od zahájení výroby do roku 1976 bylo pražskému dopravnímu podniku dodáno 892 tramvají T3. V 80. letech přibylo ještě 292 tramvají mírně pozměněného provedení, označovaného jako T3SU a T3SUCS. Poslední klasická tramvaj typu T3 vyjela v Praze na podzim 2011. V souvislosti s tramvajemi T3 se nelze nezmínit o typických sedačkách ze sklolaminátu. Ty do nich byly montovány od roku 1964 a podle mnohých cestujících poskytují dodnes nepřekonanou míru pohodlí.

zpět na článek