metro.cz

VÝROČÍ: Sto let žen v pražské městské hromadné dopravě

  12:44
Zítra to bude sto let, co hromadná doprava v metropoli zažila velkou změnu. První ­prosincový den roku 1915 se stalo něco do té doby zcela nemyslitelného, v­ tramvajích se objevily první ženy - průvodčí.
Žena ve službách pražského dopravního podniku.

Žena ve službách pražského dopravního podniku. | foto: DP PrahaMetro.cz

„Dopravnímu podniku pomohly v ­období 1. světové války nahradit muže, kteří museli narukovat na frontu,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Dopravce se ve válečném období potýkal s nedostatkem personálu. Důležitost tramvají přitom stále stoupala – kromě přepravy cestujících je tehdy město využívalo také k ­transportu raněných, k rozvozu potravin, ale i k odvozu odpadu.

Ženy byly v každé osádce vlaku vždy zpestřením. Toto je poválečný snímek zaměstnance dopravního podniku Jaroslava Titze.

Ženy - průvodčí ve strašnické vozovně během první světové války.

„Dopravní podnik se tehdy inspiroval v ­zahraničí. Ve Vídni, Berlíně i Drážďanech řešili nedostatek mužů tím, že začali přijímat ženy. Například ve Vídni, bylo již v červnu 1915 přijato na 400 žen a­dívek. A připravovalo se přijetí dalších,“ vypočítává vedoucí Archivu dopravního podniku Pavel Fojtík.

Práce průvodčích na začátku 20. století nebyla jednoduchá. Zaměstnanci museli celou dobu stát, směny byly dlouhé, šlo tedy o práci náročnou především po fyzické stránce. I tak v říjnu 1915 přijala správní rada Elektrických podniků usnesení, na základě kterého mělo být přijato 10 až 12 žen ve věku 20 – 30 let, s ­ukončenou obecnou školou a ­s ­dobrou znalostí pražského místopisu. Ty měly projít desetidenním výcvikem a za svou práci brát plat 30 haléřů za hodinu.

Osádka motorového vozu muž - řidič a žena - průvodčí na konečné sedmičky za druhé světové války.

První pražské ženy - průvodčí se svým šéfem inženýrem Aloisem Svobodou.

Zájem o práci předčil podle Fojtíka všechna očekávání – přihlásilo se 460 zájemkyň, v­ mnoha případech šlo o manželky tramvajových zřízenců, kteří byli odvedeni na frontu. 1.­prosince 1915. Z nich potom po absolvování výcvikového kurzu do práce nastoupilo prvních čtyřicet.

Na konci války v podniku pracovalo již 375 žen průvodčích, protože ale po jejím skončení bylo potřeba vrátit do práce muže, kterým skončila vojenská služba, byly všechny tyto ženy k 1. dubnu 1920 propuštěny.

Znovu se ženy v tramvajovém provozu objevily až s příchodem druhé světové války. Do konce války jich bylo 1377. Tentokrát už ženy ze služby průvodčích nezmizely. A ­když se v ­Praze začaly uvádět do provozu nové tramvajové vozy TI (T1), stal se z fyzického hlediska lehčím i výkon služby řidiče. Ženy se tak objevily i u řízení. Jen pro zajímavost, dnes jich dopravní podnik zaměstnává 1­692. Z toho 230 řidiček tramvají a­ 39 řidiček autobusu.

Autor: Robert Oppelt
Témata: doprava, MHD
zpět na článek