metro.cz

Chodec. Tak je posuzován Segway. Dnes by se to mohlo změnit

  7:29
Úzkými ulicemi v centru města sviští podle odhadů několik stovek segwayů. Pro Prahu 1 nepřítel, pro jejich provozovatele podnikání. Uprostřed stojí chodci, kteří se na chodnících s vozítky střetávají. Jezdci na vozítkách mají stejná práva jako chodci a obdobně se na ně dívá i zákon, proto mohou bez omezení jezdit po chodnících.
Segway (ilustrační foto). | foto: Jan MarekMetro.cz

Problém segwayů je tak v­ centru Prahy momentálně neřešitelnou situací. Nyní má ale radnice Prahy 1, kde je problém největší, naději na změnu. Na dnešní schůzi Poslanecké sněmovny bude projednávána novela zákona o ­provozu na pozemních komunikacích. „Ve třetím čtení půjde o schválení nejen celého návrhu zákona, ale nám především o schválení pozměňujícího návrhu, který by umožnil omezit provoz vozítek Segway na našem území,“ říká místostarosta Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš.

Praha 1 již mnoho let požaduje po ministerstvu dopravy, aby předložilo do Sněmovny zákon, který by jasně upravil pravidla provozu segwayů tak, aby tato vozítka neohrožovala chodce. „Ideálním řešením je pravomoc obce plošně zakázat provoz segwayů, pokud na jejím území představují výrazný problém. Přesně to je případ Prahy 1,“ vysvětluje její starosta Oldřich Lomecký.

Zákon nyní navrhuje dílčí omezení jejich provozu pomocí dopravních značek. To ale nelze jednoduše v centru Prahy použít. „Pokud bychom takto chtěli dosáhnout stejného efektu jako v případě plošného zákazu, v ulicích by přibylo tolik nových značek, že by omezily nebo přímo znemožnily normální pohyb,“ vysvětluje Lomecký. Jen třeba pro zákaz vjezdu segwayů do Pařížské by bylo potřeba 24 značek.

Pokud by byl přijat pozměňovací návrh iniciovaný Prahou 1, vozítka by mohla jezdit jen ve vymezených oblastech a musela by získat povolení k vjezdu do těchto oblastí. Radnice by také chtěla, aby byla vozítka vybavena GPS, aby bylo možné sledovat, kde se vozítka s turisty skutečně pohybují.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek