metro.cz

Podpovrchová tramvaj. Tak před 50 lety začínala stavba dnešního metra

  9:56
Oblíbený pokřik My máme metro, vy nemáte nic! se může z úst pražských fanoušků ozývat už padesát let. 7. ledna 1966 začala v Opletalově ulici stavba první linky podpovrchové tramvaje, pozdější trasy metra C.

Další 1 fotografie v galerii
První tunel měl vést od Bolzanovy ulice na Karlov k Nuselskému mostu. | foto: Archiv DPMetro.cz

Před těmi padesáti lety ale nikdo netušil, že se vlastně začíná stavět metro. „Ještě v březnu 1967, kdy se začala stavět první stanice Hlavní nádraží, to byla v projektu podpovrchová tramvaj. Přesto to datum 7. ledna 1966 dnes zcela samozřejmě chápeme jako den, kdy se začalo stavět metro,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu dopravního podniku.

Prvním úderům pneumatického kladiva dělníka Bartoše do vozovky, o nichž psal tehdejší oblíbený deník Večerní Praha, tehdy přihlížela pouze skupinka zasvěcených.

První tunel měl vést od Bolzanovy ulice na Karlov k Nuselskému mostu, velkoryse se projektovala stanice Muzeum. Trvání „tramvajové éry“ však nebylo dlouhé, rok 1967 se nesl ve znamení sporů na téma Podpovrchová tramvaj, nebo metro?, které vyvrcholily dne 9. srpna 1967 rozhodnutím vlády od podpovrchové tramvaje upustit a vybudovat v metropoli systém metra. Dnes je zhruba 65,4 kilometru dlouhý a zahrnuje 61 stanic na třech trasách.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek