metro.cz

Stanice metra D budou trochu jiné, Praha chce vyjít vstříc kritikům

  8:48
Šanci zapsat se do podoby pražského metra dostanou i jiní architekti, než od tradičního tvůrce podzemní dráhy, z Metroprojektu. Rada města bude jednat o vyhlášení soutěže na podobu dvou stanic trasy D - Náměstí Míru a Náměstí Bratří Synků, a výtvarné podoby těch zbylých, od Pankráce po Depo Písnice.

Další 2 fotografie v galerii
Vizualizace řešení exteriéru stanice metra Nádraží Krč na trase D (koncepce řešení dokumentace pro územní rozhodnutí 12/2011). | foto: Metroprojekt Praha, novemetro.czMetro.cz

„Pokud rada materiál schválí, dopravní podnik by soutěž mohl vyhlásit ještě letos,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Soutěžící budou muset splnit řadu mimořádných pravidel.

„Vše musí být bezpečné z požárního hlediska a materiály musí být schválené pro použití v metru,“ podotýká Dolínek.

Město může vypsat soutěž už jen na některé stanice. Stavebně-technická podoba stanic metra nebyla městem oddělena od architektonické části a nebyly vypsány veřejné architektonické soutěže na samotné stanice.

Jaká bude trasa D

  • K červené, zelené a žluté se má do roku 2022 přidat modrá trasa metra D.
  • Déčko D má měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti.
  • Odlehčit by měla lince C. Kromě úseku od Pankráce na jih se počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácí a v budoucnu na Náměstí republiky a na Žižkov.
  • Trasa má vydané územní rozhodnutí. Jednání o stavební povolení blokují problémy s výkupem pozemků.
  • Náklady se odhadují okolo 50 miliard korun, přispět by měli evropské fondy i vláda.

Autorem podoby stanic jsou tak architekti Metroprojektu, kteří vyprojektovali celou trasu D.

„Praha zadala v roce 2009 veřejnou soutěží výběr projektanta, včetně architektonického řešení, kterou vyhrál Metroprojekt. Osm autorů, našich architektů, vymyslelo, jak budou stanice fungovat pro cestující a jak budou vypadat,“ uvedl generální ředitel Metroprojektu David Krása.

Za vyhlášení soutěže vznikla i petice, kterou iniciativa Metro D jinak a lépe předal magistrátu (psali jsme zde).

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek