metro.cz

Nový most se v metropoli plánuje nejen na Štvanici

  5:57
Spojení na Štvanici bude snazší. Praha už dnes rozhodne o vypsání architektonické soutěže na lávku přes tento ostrov, která spojí břehy Holešovic a Karlína. Dlouho plánovaná bezbariérová lávka pro pěší a cyklisty vyjde na stovky milionů korun.

Další 2 fotografie v galerii
Vjezd do smíchovského přístavu na severní špici Císařské louky má šířku kolem 40 metrů. | foto: Josef Škvor, Metro.cz

Radnice sedmičky i osmičky investici vítají. O vybudování lávky se v metropoli diskutuje řadu let. Na toto téma se už v minulosti architektonická soutěž uskutečnila, její výsledky ovšem zpochybnila ničivá povodeň roku 2002, která by plánovanou verzi strhla. Nové návrhy proto musí vzít v potaz možné zvýšení hladiny Vltavy. Zároveň by ale lávka neměla pro pěší znamenat výškovou bariéru.

„Možností je taková konstrukce, která by prostřednictvím hydraulických prvků umožnila dočasné zvýšení lávky,“ řekla ČTK radní z Prahy 7 Lenka Burgerová, která usedne v porotě chystané soutěže. Před časem zavedený přívoz podle ní ukázal, že spojení obou břehů obyvatelé vítají.

Lávka bude stát mezi vstupem do holešovické tržnice a na karlínské straně naváže na páteřní cyklostezku. Uprostřed budou moci lidé sestoupit na Štvanici. Mezi Holešovicemi a ostrovem bude mít délku 149 metrů a z ostrova do Karlína dalších 38 metrů. Kdy bude lávka stát, zatím není jasné.

Plánované stavby

  • Most Podbaba – Troja je zamýšlená stavba, která je zanesena v územním plánu hlavního města přes severní cíp Císařského ostrova. Most by měl sloužit místní automobilové, cyklistické a pěší dopravě. Mohla by tudy vést i tramvajová trať do Bohnic.
  • Karlín a Holešovice nemá spojit jen lávka pře Štvanici. Podle územního plánu má stát v ose Komunardů – Thámova nový most, který propojil Holešovice s Karlínem, respektive Rohanským ostrovem.
  • Suchdolský most - plánovaný most přes údolí Vltavy na jižní variantě úseku Suchdol – Březiněves (stavba 519) Pražského okruhu. Most má být dlouhý 470 metrů a klenout se 79 metrů nad hladinou řeky. Pod ním má být být zavěšena lávka pro pěší a cyklisty. Podobný most byl plánován již ve 30. letech 20. století.
  • Lávka na Císařskou louku - je zanesena v územním plánu hlavního města Prahy a měla by spojovat severní cíp ostrova Císařská louka se smíchovským břehem.
Autor: Robert Oppelt
zpět na článek