metro.cz
Ilustrační foto | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Parkování v metropoli je noční můrou hlavně pro řemeslníky

  5:58
Místní jsou spokojení, řemeslníci a podnikatelé zoufalí. Tak lze hodnotit fungování parkovacích zón v české metropoli. Ty se loni výrazně rozšířily a další rozšíření chtějí prosadit radnice ještě letos.

Nové zóny

  • Náklady na zřízení parkovacích zón na území Prahy 5, 6, 8 a na Jarově dosáhly téměř 130 milionů korun.
  • Zóny začaly na zmíněných územích platit vloni a podle magistrátu se osvědčily.
  • V zónách je přes 40 tisíc parkovacích míst.
  • Speciální vůz dosud zkontroloval přes dva miliony registračních značek a řidiči zaplatili na pokutách zhruba 1,2 milionu korun. Celkem bylo oznámeno 5600 přestupků.

Politici a úředníci zóny chválí, ale jinak to vidí lidé, kteří denně městem jezdí kvůli práci. „Hrůza, děs, chlapi to pořád řeší,“ říká tajemnice Cechu klempířů, pokrývačů a tesařů Ladislava Kašpárková Dudková.

Přivézt někam materiál nebo zaměstnance představuje podle ní velký problém. Stejný názor má i kameník a instalatér Mirek. Ten pravidelně parkuje v Přemyslovské ulici na Žižkově a okolí, jezdí ke svým zákazníkům a nemá kde zaparkovat. „Je to absurdní. Musím parkovat, kde se dá, protože často řeším krizové situace v domácnostech. Když někomu teče ze stropu voda, není čas přeparkovávat,“ uvedl.

Žádná statistika, kdo dostává pokuty, jestli Pražáci, mimopražští, nebo ti, kteří potřebují auta ke svému podnikání, neexistuje. Podle několika pochůzkářů a hlídek strážníků, kteří v Praze pokuty za parkování rozdávají a které deník Metro oslovil, převažují mezi potrestanými řidiči, kteří mají pražskou SPZ.

„Je to pořád stejné. Zaparkuje, odběhne a doufá, že ho nikdo za tu chvíli nechytne,“ popsala jedna z oslovených strážnic.

Město o problému ví a připravuje proto změnu ceníku. „Největší problém je, jak finančně upravit zóny ve prospěch živnostníků. Nikdo z nás nestojí o to, aby se likvidovalo podnikání a drobné živnosti. Rovněž je diskutovaná cena za druhé auto v rodině,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Ceník nebude jedinou chystanou změnou. Od 1. května bude jiný systém vybírání pokut, které by měly nově řešit městské části. Kde se zóny rozšíří, není jasné. Původně je chtěly Praha 4 a 9, ale od záměru v tichosti ustupují.

„Otevřeně říkám, že budeme velmi obezřetní při zavádění zón na Praze 4 a 9. Budu chtít od městských částí vědět, jak mají parkování vyřešeno,“ řekl Dolínek. Rozšířit je ale chtějí Praha 5 a 8, a to v okolí hranic zón.

Jezdíte po Praze autem?

celkem hlasů: 2061

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 28. února 2021. Anketa je uzavřena.

Jedu autem, jen když je o nezbytně nutné 557
Ano, jen autem 534
Nemám auto 507
Ne, auto je jen na výlety 463

Komentáře

zpět na článek