metro.cz

Nová trať, lepší parkování i omezení. Centrum Prahy čekají dopravní změny

  10:48
Obyvatelé centra Prahy si mohou do kalendáře poznamenat dva důležité termíny, v dubnu se ukáže, jestli cestování mezi hlavním nádražím a Vinohrady usnadní nová tramvajová trať.
Pražská magistrála | foto: Archiv MF DNES

Druhý termín je říjen, kdy se Praha 1 zapojí do nového systému parkování, který už Pražané znají z Prahy 5 a 6.

Další změny se plánují také na Malé Straně, kde by radnice s magistrátem chtěla autům zkomplikovat průjezd touto čtvrtí.

1 Tramvajové tratě

V dubnu předloží magistrát změnu územního plánu, kterou začne příprava tratě. Navrženy byly dvě možné tratě, které mají ulevit centru a přetížené Ječné.

Ze dvou projektů, Bělehradská–Wilsonova–Vinohradská a trať přímo na Václavském náměstí, dostal přednost ten první.

Bez toho, aby bylo jasno, kudy trať povede, nemůže začít rekonstrukce Vrchlického sadů, jedno z míst, na která Praha není hrdá.

2 Parkování v centru

Od října se změní systém parkování v Praze 1. Oblast se připojí k novým zónám.

V Praze v současnosti fungují dva systémy parkování v­zónách placeného stání.

V těch nových je možné parkovat podle virtuálních hodin, stačí se jen jednou zaregistrovat podle SPZ do systému.

Stejný přechod čeká postupně i ostatní městské části – Prahu 2, 3 a 7, kde skončí provozovatel zón a připojí se k jednotnému systému.

3 Magistrála za Muzeum

Tramvajová trať je jen první změna. Připravuje se i další úprava na magistrále. Podle radního pro dopravu Prahy 1 Richarda Bureše se znovu otevírá možnost zvážit přeložení magistrály za Muzeum.

Zklidnění magistrály by už nebylo do dvoupatrového tunelu, ale do běžné komunikace.

Její přeložení by vrátilo Národní muzeum na Václavské náměstí a umožnilo vytvořit příjemné korzo od nádraží k Opeře a Muzeu.

4 Kudy pojede tramvaj

Nová tramvajová trať vytvoří spojnici Vinohrad, hlavního nádraží a I. P. Pavlova.

Trať se vyhne Václavskému náměstí. Z křižovatky Vinohradské a Legerovy zamíří k­Nové budově Národního muzea, odbočí do Wilsonovy a povede podél Státní opery. Za ní na úrovni parkovacího domu překříží magistrálu a­povede parkem.

Před nádražím vznikne malé náměstíčko se stanicí. Pak podél magistrály zamíří do Bolzanovy. Tam se připojí na trať na Žižkov a na Senovážné náměstí.

5 V zónách přísněji

Oproti jiným radnicím se Praha 1 nechce spoléhat pouze na kontrolní vozidla.

Radnice chce nakoupit vlastní skenery značek a vyslat do ulic úředníky. Jakmile totiž nebudou auta kontrolovat osobně strážníci, postih řidičů přijde se zpožděním. Řidič sice nakonec dostane pokutu, ale zůstane na místě stát.

„Budeme-li to mít právně doložené, budeme chtít nakoupit zařízení, rozšíříme kontrolní odbor a budeme provádět kontrolu vlastními silami a předávat to strážníkům,“ řekl radní Bureš.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek